    From: kuba <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Sekretarka sama sobie składa wypowiedzenie
    Date: Wed, 10 Dec 2008 14:43:16 +0100

    przypadek pisze:
    > Jest w firmie sekretarka, osoba uprawniona do odbioru poczty. Składa
    > wypowiedzenie sama sobie, tj. kwituje sobie dojście pisma na
    > "prywatnej" kopii, rejestruje w dzienniku poczty przychodzącej i
    > nadaje bieg wewnątrz firmy, tj. przekazuje dalej. Czy można uznać że
    > już w momencie, kiedy pokwitowała (sama sobie) do pracodawcy doszło
    > owo oświadczenie woli?

    Dobre pytanie.
    Trzeba pamiętać, że relewantny jest moment, kiedy adresat oświadczenia
    woli mógł faktycznie się z nim zapoznać. Ustalenie tego terminu powinno
    sprowadzać się do konkretnego dnia, dlatego że dany termin upływa zawsze
    z końcem dnia - więc nie ma potrzeby ustalania, czy zapoznanie się było
    możliwe o 15.00, czy może już o 14.30.

    Adresatem oświadczenia woli o wypowiedzeniu jest pracodawca, a zatem
    trzeba ustalić, kto jest pracodawcą.

    Jeśli jest to osoba fizyczna, to możliwość faktycznego zapoznania się
    będzie układała się inaczej niż w przypadku, kiedy pracodawcą jest
    jednostka organizacyjna. Dla przykładu - jeżeli pracodawca bywa w firmie
    raz na tydzień i pracownik o tym wie, to powinien dostarczyć mu
    wypowiedzenie licząc się z tym, że możliwość faktycznego zapoznania się
    z jego treścią nastąpi będzie opóźniona.

    Natomiast jeśli pracodawcą jest jednostka organizacyjna (spółka,
    oddział, urząd, szkoła), to wydaje się, że możliwość faktycznego
    zapoznania się następuje wtedy, kiedy taka możliwość jest stworzona
    komuś zdolnemu do wyrażenia woli tej jednostki organizacyjnej
    (niekoniecznie musi to być jej organ, ale na przykład pracownik działu
    kadr czy ktokolwiek upoważniony do zawierania umów o pracę). Co do tego
    stwierdzenia nie mam jednak pewności i byłoby miło, gdyby ktoś się
    wypowiedział.

    Przypominam, że chodzi o możliwość faktycznego zapoznania się, a nie o
    samo zapoznanie. Wydaje mi się też, że to są niepraktyczne niuanse i w
    większości przypadków będzie decydował termin wpływu. Rozbieżności mogą
    zachodzić w skrajnych przypadkach - np. jeśli pracodawca bez powodu nie
    odbiera poczty.

    Choć nie jest to raczej nigdzie szczegółowo uregulowane i nie ukrywam,
    że opieram się na zasadach ogólnych i w pewnym względzie na intuicji.
    Problem prawny jest tego typu, że nie wiadomo kto w takiej jednostce
    organizacyjnej ma mieć możliwość zapoznania się z takim wypowiedzeniem,
    aby przyjąć że możliwość taka jest przed pracodawcą. Czy musi być to
    osoba odpowiedzialna za kadry czy wystarczy sekretarka.

    --
    pozdrawiam
    kuba