    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Sędziowie i prywatyzacja służby zdrowia
    Date: Fri, 25 Jun 2010 13:06:12 +0200

    januszek pisze:

    > Mam inne informacje. Chyba, ze masz na mysli np taki pakiet dla
    > wszystkich obywateli jaki moze w jakims towarzystwie wykupic NFZ dla
    > wszystkich pacjentow? ;P Generalnie, np tu mozna sobie samemy obliczyc
    > skladki ubezpieczen zdrowotnych:
    > https://www.ubezpieczeniaonline.pl/kup/ubezpieczenie
    _zdrowotne/kup_polise/

    > Nawiasem mowiac, sam widzialem, ze w tych niektorych tanich osrodkach,
    > do ktorych trafiaja pacjenci posiadajacy te super-mega ubezpieczenia za
    > 49 zl standard bywa gorszy niz w przychodni na NFZ... Kolejki tez sa
    > dluzsze... Bo masowo ubezpieczyli ale nie sa w stanie takiej ilosci osob
    > obsluzyc.

    Generalnie moje zdanie jest takie, że nie ma co oceniać prywatnego
    rynku zdrowotnego, bo jego po prostu nie ma. Pojawiłby się dopiero po
    zlikwidowaniu NFZ i obowiązkowych składek.

    W chwili obecnej nie wiemy, ile kosztuje leczenie wielu chorób - to,
    że NFZ płaci np. 100 tysięcy za coś, nie oznacza, że to jest rynkowa
    cena czegoś. Cena może być rynkowa, jeśli a/ jest konkurencja b/ są
    klienci skłonni tyle zapłacić. To, że w PRL cenę kilograma mięsa
    określał urzędnik, nie świadczy o tym, że kwota ta miała coś wspólnego z
    ceną.

    Pocieszający jest fakt, że całkowicie prywatna weterynaria działa
    całkiem sprawnie i się rozwija, przynajmniej wiadomo na czym warto się
    wzorować. Co nie oznacza, że każdy weterynarz jest dobry. Ważne jest, że
    pacjenci mają wybór, że rynek wymusza takie ceny, aby pacjentów było
    stać, i że lekarzom opłaca się być lepszymi niż gorszymi. W takim
    przypadku czas wpływa na poprawę jakości.

    --
    Liwiusz