    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Renoma - kontrola w KM
    Date: Fri, 13 Jan 2006 01:22:59 +0100
    <dpuqe8$hgh$1@nemesis.news.tpi.pl> <dpvnek$967$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <dq0p2n$etb$1@inews.gazeta.pl>
    <1m0evgf5nrlt9$.1gq4ululujm5k.dlg@40tude.net>
    <dq3fj5$mf0$1@inews.gazeta.pl> <dq3ftn$ngo$1@inews.gazeta.pl>
    <dq3irr$9fl$1@inews.gazeta.pl> <dq3k9u$fsi$1@inews.gazeta.pl>
    <dq3khi$gvv$1@inews.gazeta.pl> <dq3lst$mu7$1@inews.gazeta.pl>
    <dq44s6$6pb$1@inews.gazeta.pl> <dq54l7$e5f$2@inews.gazeta.pl>
    <dq6j3l$a0h$1@inews.gazeta.pl> <dq6jk9$cpv$1@inews.gazeta.pl>
    <dq6lcu$kv4$1@atlantis.news.tpi.pl> <BFECAC87.1A061%martzisch@o2.pl>

    Pawel Marcisz [###m...@o...pl.###] napisał:

    > Nie zgadzam się, ale jest późno i nie mam siły szukać, z jakich
    uprawnień
    > policji (jest chyba coś takiego jak przywrócenie oczywiście
    naruszonego
    > ładu prawnego) wynika, że mogliby działać w takiej sytuacji. Ale
    > interesuje mnie co innego - co w tym wypadku zmieniłoby się, gdyby
    > dokument nie był rzeczą?

    Gdyby dokument był rzeczą, to wówczas należało by zastosować art. 231
    kpk i oddać rzecz do depozytu. No bo gdyby był rzeczą, to stosujemy
    ochronę posiadania.

    > Nie otwiera, bo skoro nie jest bezprawne, to Skarb Państwa za to nie
    > odpowiada (przesłanką odpowiedzialności Skarbu Państwa jest co do
    zasady
    > bezprawność działania). Nawet gdyby Skarb Państwa był normalną
    osobą,
    > to i tak by nie odpowiadał, bo bezprawność jest uznawana za część
    > składową winy (w tym sensie, że bez bezprawności nie możemy mówić o
    > winie).

    Ależ spokojnie można by wówczas iść do międzynarodowego trybunału.
    Poszanowanie własności prywatnej, to jedna z rzeczy chronionych
    konwencjami.

    > Tylko dlatego, że jest to explicite powiedziane w kodeksie karnym.
    Nie
    > dlatego, że nie jest rzeczą. [uzupełniłem o wcześniejszy cytat]

    Czyli zakładając, ze nie ma zakazu zbywania dowodu osobistego
    wyrażonego w kodeksie karnym uważasz, ze jakbym Ci sprzedał mój dowód
    osobisty, to stał byś się Robertem Tomasikime, czy też nagle w inny
    sposób ten dokument byłby Twoją własnością?

    > Inna rzecz, że nie do końca rozumiem Twoją uwagę. Przecież w wypadku
    > odszkodowania za skradziony dowód jest to odszkodowanie, które ma
    > wystarczyć do przywrócenia stanu sprzed wystąpienia szkody czyli do
    > wyrobienia nowego dowodu - nie ma to nic wspólnego z wartością
    rzeczy.
    > Zadośćuczynienie za "straty moralne" w związku z pobiciem możliwe
    jest
    > dzięki art. 444 i 445 kc.

    O właśnie! To nie dowód ma wartość, ale tyle kosztuje jego uzyskanie.

    > No i? Mogliby go nawet dawać za darmo, i tak byłby rzeczą. Za
    kserokopię w
    > punkcie ksero też uiszczam opłatę a nie kupuje kartki, co nie
    zmienia
    > faktu, że te kartki są rzeczami.
    > We własność rzeczy nie trzeba wchodzić drogą kupna.

    Rzeczą w rozumieniu potocznym, to może jest. Ale nie w rozumieniu art.
    140 kc.