eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawokiedy przesłanie komuś piniędzy na konto może być uznane za pożyczkę i opodatkowane? › Re: Re: kiedy przesłanie komuś piniędzy na konto może być uznane za pożyczkę i opodatkowane?
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Wed, 15 Dec 2010 02:09:29 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Re: kiedy przesłanie komuś piniędzy na konto może być uznane za
    pożyczkę i opodatkowane?

    On Tue, 14 Dec 2010, lamia wrote:

    > "jureq" <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> wrote
    >
    > wysyłam ci kasę żebyś mi kupił towar x, (bo masz bliżej, bo masz po drodze,
    > bo się znasz na towarze x, bo jestem chora a ty mi robisz zakupy,..).

    Nie, to nie Ty jesteś chora.
    To polskie prawo jest chore - jakby USy bardzo literalnie chciały
    i do tego *mogły* sensownie udowodnić powyższe, to powinny od każdej
    z tych czynności naliczyć podatek.
    Jak? - "ceną rynkową", czyli od kwoty którą wziąłby za taką usługę
    np. taksówkarz. Tak napisano w ustawie.
    Taka "usługa" jest po prawdzie bardzo trudna do udowodnienia, do tego
    pewnie za dużo samoukarań musiałoby być wewnątrz US :P, ale co
    robić: posłowie postanowili, że "niedopłatne świadczenia" nie są
    limitowane *od dołu*.
    Czyli świadczenie o wartości 1 grosz należy doliczyć do PIT.
    I jak wyżej.

    > - To jest pożyczka czy depozyt nieprawidłowy?

    Nie, zapłata za towar to nie jest pożyczka, również zaliczka nie
    podlega opodatkowaniu jak pożyczka (o ile nie ma mowy o "czynności
    pozornej"), pic w tym że czynność docelowa (pośrednictwo w sprzedaży
    lub usługa dowozu towaru) może być opodatkowana tak, że podatnik
    sobie tylko po staropolsku westchnie... ;>

    Natomiast obrona - nieujawnienie usługi - rzeczywiście prowadzi
    do tezy o "depozycie". Albo pośrednictwie finansowym :D

    pzdr, Gotfryd