    From: "Jakub" <...@...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pytanie z zakresu praw autorskich
    Date: Fri, 5 Aug 2005 20:53:06 +0200

    "Pedro" <p...@n...india.com> wrote in message
    news:dd084p$hl3$1@inews.gazeta.pl...
    > Witam,
    >
    > Mam takie zagadnienie (proszę wybaczyć moją ignorancję z zakresu prawa):
    > Osoba A wpadła na oryginalny pomysł napisania programu komputerowego.
    > Osoba
    > B napisała ten program w oparciu o pomysł przekazany przez osobę A. Osoba
    > jest więc autorem idei (mniej lub bardziej ogólnej), a osoba B autorem
    > wykonania. Moje pytanie brzmi: Kto jest rzeczywistym autorem w świetle
    > prawa
    > (dodam, że żadne dokumenty nie zostały podpisane i osoba B posiada kod
> [...]

    Zaznaczam, że nie jestem prawnikiem i prawo autorskie i prawa pokrewne
    studiuje jako wykonawca oprogramowania.

    Jeśli osoba A nie potrafi udowodnić autorstwa swojej idei to ma jak się to
    mówi. "przesrane",

    w innym przypadku:

    Opatentować można jakąś idee (nie zaś sam kod komputerowy). Skoro autorem
    idei jest osoba A to ona ma prawo opatentować ideę.

    Zaś osoba B nie ma żadnych praw do idei. Gdyż całkowitym odkrywcą idei jest
    osoba A.

    Jeśli chodzi natomiast o sam program. Jest on najprawdopodobniej autorstwa
    osoby A i B (autorskie prawo osobiste - m.in. prawo do podpisania dzieła
    swoim imieniem). Jeśli chodzi o autorskie prawa majątkowe, w przypadku, gdy
    nie ma innych przesłanek domniema się, że prawa autorskie-majątkowe
    "rozlewają" się po równo na autorów (prawdopodobnie udowadniając w sądzie,
    co poszczególne osoby wniosły do sprawy, można dochodzić sprawiedliwego
    podziału). Np. gdy program ogranicza się tylko do realizacji owej idei
    autorskie prawa majątkowe należą się tylko osobie A, osobie B zaś należy się
    tylko wynagrodzenie za robociznę.

    Jedno jest pewne, jeżeli prawa patentowe są osoby A, to osoba B nie ma prawa
    rozpowszechniać programu korzystającego z tego patentu bez zgody osoby A.
    Osoba B nie ma prawa rozpowszechniać idei w jakikolwiek sposób. Może jednak
    odmówić osobie A korzystania z realizacji idei - czyli programu
    komputerowego - gdy osoba A nie zwróci jej robocizny i innych kosztów
    realizacji dzieła.

    Jakub