    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Pytanie o wiek podczas przesłuchania komisji śledczej
    Date: Thu, 29 Feb 2024 00:49:44 GMT

    On 2024-02-27, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Czyjego błędu?

    Skoro jest źle oznakowane to jest to albo błąd albo działanie umyslne
    albo zaniedbanie :) Przy czym jeśli twierdzisz, że jest źle oznakowane,
    to przyjmując, że masz racje jest to coś bezspornego. Czy nie jest? Tak
    czy siak, nie zalezy to od oceny zdolności do rozpoznania czynu
    zabronionego, o czym tu sobie rozmawiamy.

    > Jakiś antypisi kulson ktytykował policję pod rządami kulsonów - między
    > innymi motywując to tym, że szkółkę i pałkarzy ganiają w teren żeby
    > ścigały żuli i potem wszyscy mają z tego powodu problemy, bo żule nie
    > płacą grzywien i trzeba ich do aresztów odwozić. On wprost napisał, że w
    > zasadzie ot nie warto zuli ścigać, bo żule i tak będą i niczego się nie
    > nauczą a tylko robota z tym i lepiej się zając tym co do kogo należy -
    > pałowaniem julek czy mandatowaniem za przejście w miejscu niedozwolonym
    > albo łapaniem rowerzystów - klient bez krawata jest awanturujący się.

    No ale jak to sie ma do tego o czym rozmawiamy czyli zdolności do
    rozpoznania czynu karalnego (w kategoriach społeczno-prawnych)? Tu tego
    nie ma. Jest czysty, kulsonowy pragmatyzm.

    > No chyba po to są widełki.

    I stadko róznych art., w tym te co cytowałem.

    > Zdolność rozpoznania to chyba jednak ta sama. Bez przesady - wiedziała
    > przecież że dzieci nie wolno w beczkach kisić. OIDP to bulwersujące jest

    Wiedzieć to wiedziała, ale jak ją napierdalał a ciąże były nieuniknione
    to pewnie strach miał olbrzymi wpływ na to co robiła. To jest kwestia
    okoliczności i stanu psychicznego, emocjonalnego takiej osoby. Strach
    zaburza ocenę. Pamiętasz, zastanawialismy się kiedyś nad filmikiem,
    gdzie chyba motocykliście urwało nogę. Sam stwierdziłeś, że nie wiesz
    jakbyś (będąc bezpośrednim świadkiem) wtedy zachował. To jest też ta
    kategoria. Nie każdy będzie w stanie pomóc, choć jednoznacznie powinień.

    > bardziej że koleś nie poniósł w zasadzie żadnych konsekwencji.
    >
    > BTW - to akurat nie była typowa "patologia". Normalna rodzina, jedna z
    > bogatszych we wsi.

    Jak dla mnie mąż napierdalający żonę w celu nie mania wiekszej liczby
    potomków to skrajna patologia, ale to w końcu tylko takie słowo. Chodzi
    o emocje i dojrzałość społeczną, które modyfikują zdolność oceny czynu.

    --
    Marcin