  • Date: Sun, 05 Jun 2005 00:52:55 +0200
    From: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Publikacja na stronie www i problemy z ksiedzem

    Dnia 04/06/2005 23:19, Roman G. wrote :

    > A co jeśli upominają go jego przyjaciele, opiekunowie, ludzie, którzy
    > dobrze mu życzą, którzy się o niego troszczą i mają go przywołać do
    > porządku, gdy zbłądzi? Ludzie, którym za bardzo na nim zależy, aby mieli
    > pozwalać mu na wszystko?

    Wtedy ma to inne znaczenie oczywiście. Nikt nie neguje tutaj, że
    winowajcy źle zrobili, że zasłużyli na karę i że szkoła może ich
    legalnie ukarać. Wydaje mi się jednak, że zastosowanie tu nagany przed
    całą szkołą mija się z celem, bo zamiast powstrzymać takie zachowanie
    szkoła zrobi chłopakom darmową reklamę ich strony -- bo oczywiście
    upominając przed społecznością szkoły trzeba wskazać za co...

    Ponadto, mimo wszystko, winowajcy wziąli odpowiedzialność za swoje
    słowa, nie chowali się pod pseudonimami etc. Zamiast więc bawić się w
    ewidentne działanie na pokaz poprzez publiczną naganę, należało ich
    upomnieć prywatnie i w ramach pokuty zlecić przygotowanie prezentacji na
    WOS/lekcję wychowawczą/apel szkolny na temat wolności wypowiedzi i
    granic wolności wypowiedzi. Zauważ, że wyznaczono im karę, ale nie
    wskazano im co tak naprawdę źle zrobili -- mowa o obrazie uczuć
    religijnych jest śmiechu przecież warta.

    Tak więc w kontekscie tego zdarzenia, podtrzymuję zdanie, że kara
    upomnienia przed szkołą jest małą karą (i przynieść może wprost
    przeciwne skutki).

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    When I was ten, I read fairy tales in secret and would have been ashamed