    From: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Przelew on-line - wydruk potwierdzenia
    Date: Wed, 30 Aug 2006 13:11:02 +0200

    co to jest wrote:

    > Czy jakikolwiek urząd lub instytucja może zakwestionować lub nie
    > przyjąć potwierdzenia wpłaty, które zostało wydrukowane przez zdalny
    > system banku internetowego (np. mBanku)?

    Każdy może nie przyjąć do wiadomości np tekstu z encyklopedii, że
    ziemia kręci się wokół słońca. Tylko co z tego wynika.
    Więc dwie uwagi:

    1. Były długie dyskusje w prasie (np. Rzeczpospolita) czy rzeczywiście
    ten tekst na potwierdzeniu o "niewymaganiu przez prawo bankowe" jest
    zgodny z prawdą. Opinie prawników były różne. Więc można kwestionować.
    Ale z takiego dowodu wpłaty zawsze możne zrobić "normalny" dokument
    samemu się na nim podpisując (na dodatek można nawet jak ktoś chce
    postawić własną pieczątkę). Tylko sorry, ale wtedy w wypadku
    fałszerstwa odpowiada się nie za zrobienie jakiegoś tam wydruku, ale
    waśnie za fałszerstwo *dokumentu*. Nie wiem co będzie, jeśli okaże się,
    że np. bank miał problemy z systemem komputerowym i wydruk jest ale
    przelew nie poszedł. Może się okazać, że wtedy to ten co się podpisał
    odpowiada za poświadczenie nieprawdy.

    2. Należy rozróżnić urzędy i firmy. Firma może kwestionować wszystko i
    nikt im nic z tego powodu nie zrobi. Ale w wypadku jeśli np zapłaciłeś
    za towar, przedstawiłeś taki dowód zapłaty a firma odmówi wydania
    towaru z powodu braku pieczątki, to masz prawo pozwać firmę do sądu np.
    o odszkodowanie za niewykonanie umowy. Chyba, że w umowie było iż ma
    być "potwierdzenie wpłaty z pieczątką banku". Inna sprawa jest z
    urzędami - oni są związani przepisami prawa. I wtedy działa zazwyczaj
    składanie dokumentów "na sekretariat", tak aby to urzędnik musiał ci
    dać na piśmie (czasami nawet w formie decyzji administracyjnej)
    dlaczego odrzuca takie potwierdzenie przelewu. W stosunku do
    niechętnych urzędów działa zawyczaj także metoda z własnym podpisem.