  • Data: 2004-10-11 23:57:50
    Temat: Re: Przedawnienie - uslugi TP SA
    Od: "Marcin Wasilewski" <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Sebol" <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl> napisał w wiadomości
    news:ckf18u$290$1@news.onet.pl...
    > Dnia Mon, 11 Oct 2004 20:40:47 +0200, Marcin Wasilewski naskrobał(a):
    > no to nie masz racji - w chwili zapłacenia kwoty częściowej przerywasz
    > przedawnienie.

    Art. 123.
    § 1. Bieg przedawnienia przerywa się: 1) przez każdą czynność przed sądem
    lub innym organem powołanym do rozpoznawania spraw lub egzekwowania roszczeń
    danego rodzaju albo przed sądem polubownym, przedsięwziętą bezpośrednio w
    celu dochodzenia lub ustalenia albo zaspokojenia lub zabezpieczenia
    roszczenia; 2) przez uznanie roszczenia przez osobę, przeciwko której
    roszczenie przysługuje.
    § 2. (skreślony)

    Na jakiej podstawie twierdzisz, że wpłata 1 zł. przerywa przedawnienie
    np. dla długu 1000 zł?

    Wysoki sadzie, prawdą jest, że wpłaciłem na konto powoda 1 zł. po
    przesłaniu wezwania do zapłaty, jednak wynikało to z faktu, że z moich
    rachunków wynikało, że rzeczywiście zalegałem mu taką kwotę i postanowiłem
    to zobowiązanie uregulować, gdyż staram się być uczciwy. Natomiast nie było
    moją wolą uznanie całej kwoty długu widniejącej na wezwaniu, gdyż kwotę tą
    wcześniej już uregulowałem i nie mam zamiaru ponownie jej opłacać. Niestety
    nie mogę przedstawić dowodu wpłaty, gdyż podczas wiosennych porządków
    książeczkę wpłat wyrzuciłem, gdyż mineły już 4 lata od daty wymagalności i
    chciałem się pozbyć zbednych kwitów powodujących bałagan w mojej szufladzie.
    Tak więc wpłata 1 zł. była uznaniem roszczenia ale tylko w takiej kwocie,
    którą uważałem za należną, czyli na kwotę widniejącą na przelewie.

    Teraz niech się powód wykarze.

    Interesujący jest także ten zapis:

    Art. 117.
    § 1. Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, roszczenia majątkowe
    ulegają przedawnieniu.
    § 2. Po upływie terminu przedawnienia ten, przeciwko komu przysługuje
    roszczenie, może uchylić się od jego zaspokojenia, chyba że zrzeka się
    korzystania z zarzutu przedawnienia. Jednakże zrzeczenie się zarzutu
    przedawnienia przed upływem terminu jest nieważne.

    Czy oznacza to, że jeśli mamy np. fakturę wymagalną na dzień 2001.01.01
    i w dniu 2003.12.01 podpiszę uznanie roszczenia z faktury z dn. 2001.01.01
    to i tak nie przerwie to biegu przedawnienia i w 2004.01.02 te roszczenia i
    tak będą przedawnione?