  • Data: 2006-02-18 19:04:25
    Temat: Re: Problem - zatrzymanie samochodu - pomocy!!!
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Blazelo [###z...@o...pl.###] napisał:

    > Jakie są szanse na to, aby VW BP nie próbował odebrać mi samochodu
    na
    > drodze sądowej? Na co warto zwrócić uwagę i ewentualnie jakie kroki
    > podjąć? Z góry dziękuję za wszelkie sugestie.

    Moim zdaniem nie mają żadnych szans na odzyskanie samochodu. Oni
    udzielali kredytu na jego nabycie, ale to nie oznacza, że nabywają tym
    samym automatycznie jakiekolwiek prawa własności do tego pojazdu.
    Prawo własności do pojazdu określała faktura sprzedaży. Skoro w niej
    nie wymieniono banku - a nie wymieniono, bowiem znalazł by się
    automatycznie w dowodzie rejestracyjnym - to właścicielem samochodu
    nie był. Nie ustanowił zastawu sądowego, więc na pojeździe mógł się
    zaspokoić tylko dotąd, dokąd samochód stanowił własność dłużnika.

    Zresztą, o ile faktycznie samochód zatrzymano jako dowód rzeczowy w
    sprawie wyłudzenia kredytu, to ja bym na Twoim miejscu natychmiast się
    na taką czynność zażalił. Czegóż dowodem jest istnienie owego
    samochodu. Czy organ procesowy miał wątpliwość, co do tego, czy
    samochód ów faktycznie stanowił własność poprzedniego właściciela i
    będzie tego usiłował dowieść szukając w pojeździe mikrośladów i
    odbitek linii papilarnych? No bo samo istnienie pojazdu z powodzeniem
    można było dowieść w drodze oględzin pojazdu bez konieczności jego
    zatrzymywania, albo w razie odmowy jego okazania przez Ciebie postąpić
    w ten sposób, że zatrzymać pojazd formalnie, przeprowadzić oględziny i
    sam pojazd jako dla postępowania ewidentnie zbędny zwrócić.

    Jedynym sensownym powodem zatrzymania owego pojazdu było by
    podejrzenie, że zawyżono wartość pojazdu przy uzyskiwaniu kredytu
    przez tego pierwszego właściciela. Wówczas można by uznać, że samochód
    może stanowić dowód w sprawie pozwalający na jego faktyczną wycenę.
    Tyle tylko, że z tego co piszesz, to odnoszę wrażenie, że pojazd był
    zakupiony jako nowy. No to jego wartość można z powodzeniem niemal
    jednoznacznie oznaczyć w oparciu o znajomość numeru VIN (określa
    fabryczną kompletacje pojazdu) oraz ówczesny cennik. Do tego samochód
    w zasadzie nie jest potrzebny.

    reasumując w pierwszej kolejności żalił bym się na sam fakt
    zatrzymania. Pouczenie o tym do kogo masz to składać masz w
    postanowieniu o żądaniu rzeczy. Jeśli termin (7 dni) upłynął, to złóż
    wniosek o zwrot zatrzymanego pojazdu motywując to tym, co wyżej
    napisałem. W razie odmowy żal się do prokuratury nadrzędnej.