    From: "Roman G." <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo w szkole
    Date: Fri, 7 Jan 2005 08:59:17 +0100

    Dnia Thu, 06 Jan 2005 23:29:21 +0100, Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    napisał(a):

    > Czyli, powinien powołać się na treść art. 92 kodeksu rodzinnego i
    > opiekuńczego, który wyraźnie zakreśla granicę władzy rodzicielskiej na
    > ukończenie 18 roku życia. Nadto, pamiętaj, że to Szkoła powinna wskazać
    > podstawę według której udziela informacji osobie z którą nie wiąże
    > ucznia żaden stosunek prawny.

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
    z dnia 7 września 2004 r.
    w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
    i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach
    publicznych

    Rozdział 2
    Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w szkołach dla dzieci i
    młodzieży

    § 3. 1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w
    ramach oceniania wewnątrzszkolnego.
    (...)
    3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
    (...)
    7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom)
    informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

    § 4. 1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów
    oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
    1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych
    śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z
    obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z
    realizowanego przez siebie programu nauczania;
    2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
    3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej
    (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć
    edukacyjnych.
    2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów
    oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz
    kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej
    niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

    § 5. 1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
    2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel
    uzasadnia ustaloną ocenę.
    3. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzone i
    ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania
    ucznia są udostępniane uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).
    (...)
    § 10.9 Przed rocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym
    rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne
    oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców
    (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych (semestralnych)
    ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej
    ocenie klasyfikacyjnej zachowania, w terminie i formie określonych w
    statucie szkoły.

    Jak widać w rozporządzeniu słowo "rodzice" używane jest w sensie 'prawni
    opiekunowie'. Uczeń pełnoletni nie ma prawnych opiekunów, tyle że do
    oświaty ta prawda jeszcze nie dotarła ;-)

    RG