  • 1. Data: 2005-01-06 21:05:18
    Temat: Prawo w szkole
    Od: MoJe ImIe <q...@p...fm>

    Witam mam nastepujacy problem:
    Jakto jest w szkole, mam tu na mysli dzienne liceum ogolnokszaltcace, czy
    PELNOLETNI (skonczone 18 lat) uczen moze zastrzedz sobie prawo do nieujawniania
    jego ocen innym osobom w tym m.in. jego rodzicom przez szkole. Tzn czy szkole
    na jego wniosek przestanie informowac rodzicow tego ucznie o jego ocenach,
    frekwencji etc. Czy rodzic takiego ucznie na zebraniu powinien miec dostep do
    dziennika lekcji i czy rodzic w ogole ma prawo uczestniczyc w takiej wywiadowce
    wbrew woli pelnoletniego syna/corki. Co powinien zrobic taki uczen aby tak sie
    stalo? Na jaka podstawe prawna powinien sie on powolac ?

    Z gory dziekuje i pozdrawiam

    Marcin Salata.

  • 2. Data: 2005-01-06 21:59:10
    Temat: Re: Prawo w szkole
    Od: "plusz" <n...@w...plusz.totezkasuj.pl>

    W artykule news:crk958$459$1@news.dialog.net.pl,
    niejaki(a): MoJe ImIe z adresu <q...@p...fm> napisal(a):

> [...]
    > pelnoletniego syna/corki. Co powinien zrobic taki uczen aby tak sie
    > stalo? Na jaka podstawe prawna powinien sie on powolac ?

    niech sie wyniesie z domu, zacznie na siebie zarabiac - wtedy problem
    powinien samoistnie zniknac :)

    --
    pozdrawiam
    plusz (http://www.plusz.pl)

  • 3. Data: 2005-01-06 22:25:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "plusz" <n...@w...plusz.totezkasuj.pl> napisał w wiadomości

    Sprawa wbrew pozorom nie jest taka prosta. Bo skoro jest pełnoletni i tak
    alej. rodzice maja obowiązek alimentacyjny do chwili ukończenia nauki. Ale
    czy pełnoletnia osoba jest z punktu widzenia prawa samodzielna.

    Z tym, że prawo oświatowe w chwili obecnej nakłada obowiązek informowania
    rodziców / opiekunów. Można dyskutować, czy jest to zgodne z ogólnymi
    normami prawa, ale co do zasady wychodzi na to, że skoro szkoła ma
    obowiązek, to raczej jej tegoż bronić nie można.

  • 4. Data: 2005-01-06 22:29:21
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 06/01/2005 22:05, MoJe ImIe wrote :
> [...]
    > wbrew woli pelnoletniego syna/corki. Co powinien zrobic taki uczen aby tak sie
    > stalo? Na jaka podstawe prawna powinien sie on powolac ?

    http://groups.google.pl/groups?hl=pl&th=7236aaad8ed3
    188&rnum=1

    Czyli, powinien powołać się na treść art. 92 kodeksu rodzinnego i
    opiekuńczego, który wyraźnie zakreśla granicę władzy rodzicielskiej na
    ukończenie 18 roku życia. Nadto, pamiętaj, że to Szkoła powinna wskazać
    podstawę według której udziela informacji osobie z którą nie wiąże
    ucznia żaden stosunek prawny.

    Także, z ustawy o systemie oświaty wynika, że obowiązek nauki, za
    którego spełnienie odpowiadają rodzice, wiąże ich do ukończenia przez
    dzieci 18 roku życia.

    Tak więc, należałoby napisać pismo, że jako osoba pełnoletnia ta osoba
    nie zezwala na informowanie rodziców o postępach w nauce, frekwencji i
    jakichkolwiek innych informacji dotyczących szkolnego życia ucznia.

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    What is truth? (Pontius Pilate)

  • 5. Data: 2005-01-06 22:31:27
    Od: Marcin <m...@s...waw.towyrzuc.pl>

    plusz wrote:

    > niech sie wyniesie z domu, zacznie na siebie zarabiac - wtedy problem
    > powinien samoistnie zniknac :)

    ale to są chyba rzeczy rozdzielne, jego kontakty z rodzicami i źródło
    utrzymania, a stosunki między nim usługodawcą, jakim jest szkoła?

  • 6. Data: 2005-01-06 23:28:10
    Od: "Ali Gator" <a...@p...fm>

    Użytkownik "Marcin" <m...@s...waw.towyrzuc.pl> napisał w wiadomości
    > plusz wrote:
    > ale to są chyba rzeczy rozdzielne, jego kontakty z rodzicami i źródło
    > utrzymania, a stosunki między nim usługodawcą, jakim jest szkoła?

    To dzieki zrodlu utrzymania - rodzicom moze pobierac nauki. Sponsorzy jego
    utrzymania maja chyba prawo wiedziec jakie robi postepy w nauce i czy ich
    naklady na jego edukacje nie sa marnotrawione?

    A.

  • 7. Data: 2005-01-07 00:29:56
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 07/01/2005 00:28, Ali Gator wrote :
> [...]
    > utrzymania maja chyba prawo wiedziec jakie robi postepy w nauce i czy ich
    > naklady na jego edukacje nie sa marnotrawione?

    Zgoda, ale prawo co najwyżej moralne. Nie jest znany mi przepis który by
    to nakładał taki obowiązek na uczącego się pełnoletniego.

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    Love: A temporary insanity curable by marriage or by the removal of the

  • 8. Data: 2005-01-07 07:59:17
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Dnia Thu, 06 Jan 2005 23:29:21 +0100, Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    napisał(a):

> [...]
    > ukończenie 18 roku życia. Nadto, pamiętaj, że to Szkoła powinna wskazać
    > podstawę według której udziela informacji osobie z którą nie wiąże

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
    z dnia 7 września 2004 r.
    w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
    i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach
    publicznych

    Rozdział 2
    Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w szkołach dla dzieci i
    młodzieży

    § 3. 1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w
    ramach oceniania wewnątrzszkolnego.
    (...)
    3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
    (...)
    7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom)
    informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

    § 4. 1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów
    oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
    1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych
    śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z
    obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z
    realizowanego przez siebie programu nauczania;
    2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
    3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej
    (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć
    edukacyjnych.
    2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów
    oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz
    kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej
    niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

    § 5. 1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
    2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel
    uzasadnia ustaloną ocenę.
    3. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzone i
    ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania
    ucznia są udostępniane uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).
    (...)
    § 10.9 Przed rocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym
    rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne
    oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców
    (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych (semestralnych)
    ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej
    ocenie klasyfikacyjnej zachowania, w terminie i formie określonych w
    statucie szkoły.

    Jak widać w rozporządzeniu słowo "rodzice" używane jest w sensie 'prawni
    opiekunowie'. Uczeń pełnoletni nie ma prawnych opiekunów, tyle że do
    oświaty ta prawda jeszcze nie dotarła ;-)

    RG

  • 9. Data: 2005-01-07 10:00:09
    Od: Mithos <m...@o...No.More.Spam.polska>

    Użytkownik Ali Gator napisał:

    > To dzieki zrodlu utrzymania - rodzicom moze pobierac nauki. Sponsorzy jego
    > utrzymania maja chyba prawo wiedziec jakie robi postepy w nauce i czy ich
    > naklady na jego edukacje nie sa marnotrawione?

    Nie maja.

    --
    pozdrawiam
    Mithos