    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo w skrajnych przypadkach
    Date: Sun, 26 Jun 2005 14:42:50 +0200

    Użytkownik "jurekw" <t...@k...org> napisał w wiadomości
    news:663a.0000058f.42be8f20@newsgate.onet.pl...

    > Czy prawnicy nie odróżniają konkretów od gdybania?

    Odróżniają. Rzecz w tym, że wydaje mi się, ze Ty nie rozróżniasz. To że
    coś jest przez ustawę formalnie zabronione (jest czynem zabronionym) nie
    oznacza, ze jest przestępstwem. jest wiele powodów, że nim być nie musi.
    Nawet zabójstwo które jest czynem zabronionym nie musi być
    przestępstwem.

    > Kamień z serca ;-)

    Ale nie ma tak łatwo. jest jeszcze kolejna instancja. W sumie trzy, a
    nawet i więcej, jeśli wliczyć ułaskawienie. Tak więc reasumując to
    jednak musi być dość zbiorowa halucynacja. A to się nieczęsto zdarza.

    > Tak z definicji?
    > Chyba pomyliły Ci się funkcje sędziego i Boga.

    Nie, na tym polega rola sędziego - wcale nie łatwa.

> [...]
    tylko wówczas,
    > gdy jest on skazany prawomocnym wyrokiem
    > d) Wyrok na LK nie jest prawomocny
    > e) Jeśli norma (c) jest bezwzględnie obowiązująca, to sędzia
    ogłaszając wyrok
    > (b) popełnił przestępstwo
    > f) Jeśli jednak zgodnie z Twoją propozycją dodamy do tej normy dodamy:
    > "nie jest przestępstwem nazwanie kogoś przestępcą, jesli uczyni to
    sędzia
    > ogłaszający wyrok", to pozostaje przestępstwem upublicznienie tego
    wyroku przez
    > media (co kłóci się z zasadą wolności wypowiedzi).

    Być może Ci się taki układ prawa nie podoba. Ale nie sędzia to wymyślił,
    tylko posłowie tak skonstruowali kodeks karny. I tak właśnie jest.
    Chociaż ktoś jest przestępcą, to nie można go tak nazywać, dokąd się mu
    tego nie udowodni. I tyle. Mnie sie taka konstrukcja osobiście podoba.

    > Wedle profesorów komisja która jest powołana do zbadania działań
    podmiotu A nie
    > ma prawa pod żadnym warunkiem interesować się działaniem podmiotu B.

    Prawnik, to taka istota, która znajdzie uzasadnienie prawne dla dowolnej
    bzdury. Na tym polega praca prawnika. Nie zajmuję stanowiska co do
    meritum, choć uważam, że konieczność powołania komisji jest jasnym
    dowodem tego, ze w Polsce konieczna jest zmiana systemu egzekucji prawa,
    skoro posłowie zamiast oczekiwać na wyniki śledztwa musie sprawę wziąć
    we własne ręce. Ale to temat na szerszą dyskusję.