    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo spadkowe po zmianach
    Date: Wed, 18 Jul 2007 17:21:15 +0200

    On Wed, 18 Jul 2007, Ewaska wrote:

    > Istnieją sprzeczne interpretacje. Dyrektor banku, w którym jest konto
    > spadkodawcy twierdzi, że przeleje pieniądze na konta spadkobierców
    > na podstawie prawomocnego postanowienia sądu (które istnieje z datą
    > sprzed miesiąca, gdzie __spadkodawca zmarł w roku ubiegłym__)
    > i że Urząd Skarbowy w świetle nowych przepisów nie ma nic do tych pieniędzy
    > (w szczególności nie może ich opodatkować).

    IMVHO, o ile mnie pamięć nie myli (piszę "z głowy czyli z niczego" a nie
    z treści ustawy) - ma rację.
    Podatek należy się od "uprawomocnionego" spadku - niedawno było na
    grupie :)
    BTW: jest grupa .prawo.podatki

    Tu zastrzeżenie: nic nie piszesz o KTÓRY podatek chodzi i w wyniku
    KTÓREJ czynności.
    Pic polega na tym, że w tej chwili sam spadek opodatkowany AFAIK
    nie jest.
    Ale jest taka osobna czynność prawna, nazywająca się "dział spadku".
    Następuje *po* spadku - w wyniku spadku spadkobiercy dostają *wszystko*
    na współwłasność, inne rozdzielenie majątku jest właśnie "działem".
    Owa czynność *bywa* opodatkowana - osobnym podatkiem, PCC (od czynności
    cywilnoprawnych).
    Dajmy na to - spadkodawca zostawił dom i wkład bankowy, spadkobiercy
    zgodnie postanawiają ze jeden bierze dom, drugi (lub reszta jak jest
    ich więcej) dzieli się pieniędzmi.
    W takich przypadkach, jeśli występują spłaty lub dopłaty, to owszem,
    ów podatek (PCC) pozostał, AFAIR!

    > Urząd Skarbowy natomiast żąda wykazania wkładu w zeznaniu podatkowym
    > z zamiarem jego opodatkowania, i twierdzi, ze bank nie wypłaci pieniędzy
    > dopóki nie będzie dowodu opłacenia podatku.

    Dali na piśmie?
    Powinna być podstawa prawna.
    Może jeszcze mają "zeszłoroczne" zwyczaje :)

    > Druga sprawa - Urząd Skarbowy żąda podpisania oświadczenia, że spadkobiercy
    > nie będą chcieli mieć wglądu w akta sprawy podatkowej

    :O
    O czymś takim jeszcze nie czytałem :)

    > - co jest dla mnie kompletnie niezrozumiałe.

    podejrzewam, że jest również prawnie bezskuteczne, bo przecież prawo
    "wglądu do akt" wynika z ustawy, a nie z umowy zawieranej z urzędem :>
    Może ktoś skomentować?

    > Nie miałam zamiaru oglądać akt sprawy podatkowej, ale wobec tego żądania
    > podpisu oświadczenia, rzecz staje się dziwna i wręcz zachęca do przejrzenia
    > akt.

    Nie inaczej :)

    pzdr, Gotfryd