    From: "MAX" <max_kr(no-spam)@poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo a medycyna (pilne)
    Date: Mon, 1 Apr 2002 17:36:11 +0200
    Sender: m...@p...onet.pl@as.zetosa.com.pl

    "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl> wrote in message
    news:Pine.LNX.4.44.0204011659030.1281-100000@localho
    st...
> [...]
    Ale

    > Odszkodowanie jako takie się nie należy,

    Otóż nie - można dochodzić odszkodowania na zasadach ogólnych.

    >natomiast sąd powinien obciążyć
    > kosztami stronę przeciwną (chyba żeby nie wiedziała o tej bezplodności).

    Tego się nie bierze pod uwagę (tj. wiedzy o bezpłodności).

    > Może pozwać kilku, z tym że postępowania te będą toczyć się równolegle i
    > odrębnie.

    Nie prawda. Jedna kobieta może pozwać tylko *jednego* mężczyznę jako
    domniemanego ojca dziecka. Z istoty wynika bowiem, że dziecko może mieć
    tylko jednego biologicznego ojca i dlatego nie może toczyć się kilka
    równoległych postępowań. Dlatego można wytoczyć powództwo przeciw innemu
    mężczyźnie, jeżeli wobec pierwszego powództwo zostało oddalone lub pozew
    odrzucony.

    czy

    > Nie - ponieważ wyrok sądu oddalający roszczenie lub umarzający
    > postępowanie uniemożliwia nadaniu treści zawartej w pozwie cech czynu
    > przestępnego, a to przez niepodobieństwo aby miał on taki wpływ na opinię
    > publiczną aby doprowadzić do poniżenia pozwanego.

    Też nie prawda. NIe ma tutaj przeszkód, aby dochodzić odszkodowania na
    doznaną krzywdę - zależy jednak tu wszystko od okliczności.

    Co do odpowiedzialności karnej to się nie wypowiem, bo nie jestem karnistą.

    Pozdro
    MAX