    From: "Beata" <b...@b...wroc.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo a medycyna (pilne)
    Date: Mon, 1 Apr 2002 14:27:20 +0200

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl> napisał w wiadomości
    news:Pine.LNX.4.44.0204011342030.1286-100000@localho
    st...

    > Wykazać że się nie obcowało z matką między 300 a 180 dniami przed
    urodzeniem dziecka.

    To jasne, podobnie jak wykazanie niezdolności do odbycia stosunku płciowego
    (np. z przyczyn anatomicznych), czy wykazanie bezpłodności albo alibi. Ale
    czy niesłusznie pozwany może rościć sobie pretensje do odszkodowania za
    "włóczenie go po sądach" jeśli udowodni np. swoją niezdolność do
    spółkowania?
    Wiem, że w świetle polskiego prawa jednorazowo kobieta może pozwać tylko
    jednego mężczyznę, ewentualnie drugi będzie miał status świadka (i może z
    czasem okazać się pozwanym). Jeśli pierwotnie pozwany się wybroni a np. czy
    może oskarżać o pomówienie?

    > A o co chodzi?

    Chodzi mi o to, czy utrzymane są w mocy:
    Dekret z 1946 roku o zwalczaniu chorób wenerycznych, mówiący między innymi
    o obowiązku poddania się leczeniu w przypadku choroby wenerycznej, o
    obowiązku rejestracji kontaktów, lub czy zakłady pracy moga odsunąć
    pracownika chorego wenerycznie np. od pracy w przedszkolu?
    W kwestii AIDS... Ustawa o zwalczaniu chorób zakaźnych mówi, że wszyscy mamy
    obowiązek na rządanie stosownych organów poddać się badaniom w kierunku
    chorób zakaźnych.... ale jak to się ma do AIDS? Czy mogę, podejrzewając
    realne zagrożenie nosicielstwa u mojego pacjenta, wykonać Mu testy w
    kierunku HIV, by chronić dobro wyższe, tj. zdrowie innych?
    Czy w imię tego samego dobra wyższego mogę złamać tajemnicę lekarską i
    poinformować o nosicielstwie partnerkę seksualną nosiciela wirusa HIV, jeśli
    On się nie kwapi?
    Dziękuję i pozdrawiam serdecznie. Beata