    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Prasa / dziennik / czasopismo
    Date: Thu, 08 Feb 2024 00:30:22 GMT

    On 2024-02-06, Monika Głowacka <m...@g...pl> wrote:
    > Czy jeśli ktoś publikuje na youtube regularnie filmy i oznacza numerem
    > kolejnym, to jest to prasa, czasopismo?

    MZ większości przypadków nie.

> [...]
    > pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa
    > obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się
    > działalnością dziennikarską;
    > 2) dziennikiem jest ogólnoinformacyjny druk periodyczny lub przekaz za
    > pomocą dźwięku oraz dźwięku i obrazu, ukazujący się częściej niż raz w
    > tygodniu;
    > 3) czasopismem jest druk periodyczny ukazujący się nie częściej niż raz
    > w tygodniu, a nie rzadziej niż raz w roku; przepis ten stosuje się
    > odpowiednio do przekazu za pomocą dźwięku oraz dźwięku i obrazu innego

    Te definicje nie są wystarczająco precyzyjne, ale czasami się nie da.
    Zobacz, że jakby się człowiek uparł, to publikacja logów np. serwera też
    podejdzie pod powyższe. Czy jest to prasa w powszechnym rozumieniu czy
    nawet w rozumieniu (duchu) tego art.?

    A tak zdroworozsądkowo to jak wygląda prasa? Po pierwsze, jest jakiś
    stały tytuł takich publikacji i MZ nie nalezy utozsamiać go z nazwą
    konta na YT. Po drugie ma to charakter periodyku, czyli wychodzi w miarę
    regularnie. Ma charakter informacyjny, opiniotwórczy, tu już pewnie
    można sporo podciągnąć, ale MZ (nie jestem prawnikiem) istotna jest tu
    bardziej funkcja, jaką pełnią te publikacje. Nie wiem jak to nazwać,
    ogólnoinformacyjna, czyli skierowana to szerszego grona odbiorców?

    Przykładowo, jak sobie będziesz wrzucać filmiki z porostu pomidorów z
    własnego ogródka, niechbyś to i nazwała Wieści Ogrodowe, numerowała
    odcinki z datą i wysyłała nowy co tydzień, to MZ prasa to nadal nie
    jest.
    Ale jak tam nie będzie wyłącznie o Twoich pomidorach, a będziesz
    informowac tez o innych ogródkach warzywnych swojego miasteczka,
    przytaczać opinie własne i sąsiadów, dywagować na różne tematy, o to już
    się MZ zrobi bardzo blisko "prasy".

    --
    Marcin