    From: konsultant <k...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Polisa OC na samochód osobowy
    Date: Wed, 07 Mar 2012 22:22:49 +0100

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Polisa jest dokumentem stwierdzajacym zawarcie umowy (ubezpieczeniowej).
    > Z definicji:
    > http://sjp.pwn.pl/szukaj/polisa

    > Jesli masz na mysli "w tresci ma być jawny zapis wskazujacy na rzeczone
    > ustawy", to AFAIR nie.
    > Przyroda zna przypadki, kiedy brak podania jakiejs informacji nt.
    > ustawowych uprawnień powoduje skutki prawne (np. przy umowach
    > konsumenckich), ale o ile takiego zapisu nie ma, ustawa działa
    > z samego faktu że jest ustawa.
    > "Prawo trzeba znać" i nic nie poradzisz.

    A jednak myślę że brak odniesienia do ustawy o ubezpieczeniach , KC jak
    i Ogólnych warunków Ubezpieczenia OC w samej polisie, może być podstawą
    pozwu sądowego w przypadku gdy ubezpieczyciel wymaga zapłaty podwójnego
    ubezpieczenia OC (gdy podpisało się polisę z inna firmą, nie informując
    listem poleconym poprzedniej firmy o nieprzedłużaniu polisy na kolejne
    12 m-cy).
    Cytując teida.pl:
    Każda firma ubezpieczeniowa oprócz zawarcia umowy na stanowienie ochrony
    finansowej powinna przedstawić klientowi Ogólne warunki ubezpieczeń
    (OWU). Są to wszelkie przepisy prawne stosowane do wszystkich
    ubezpieczeń dla każdego rodzaju. Ogólne warunki ubezpieczeń ustalają
    obowiązki stron umowy ubezpieczenia.

    Treść ogólnych warunków ubezpieczeń powinna być zgodna z kodeksem
    cywilnym (normami prawnymi) oraz powinne one być regulowane poprzez
    Ustawę ubezpieczeniową. Warunki ustalane w OWU powinny być opisane w
    sposób ścisły i jasny - łatwo zrozumiały dla potencjalnego klienta.
    Warunki ubezpieczeń powinny być zatwierdzane poprzez radę nadzorczą
    towarzystwa ubezpieczeniowego.

    Często dochodzi do niejasnych sytuacji, które rozstrzygane są na drodze
    cywilnej (sądu). Wszystkie dwuznacznie brzmiące sformułowania w OWU,
    najczęściej powodują przyznanie racji klientowi (ubezpieczającemu).
    Urząd ochrony konsumentów dba oto, aby towarzystwa ubezpieczeniowe,
    nadto nie próbowały ograniczać swoich obowiązków poprzez ustalanie
    własnych reguł gwarancyjnych.

    W moim przypadku sporna polisa OC nie zawiera odniesienia do Ustawy,
    Kodeksu Cywilnego czy OWU. Formularz polisy, zawiera wszystkie możliwe
    rodzaje ubezpieczeń takie jak OC, ZK, AC, NW, AT. Zaznaczony na nim jest
    jedynie punkt OC, jako że polisa dotyczyła tylko OC. A na samym dole
    formularza jest zdanie: Poswiadczam zapoznanie z ogólnymi warunkami
    bezpieczeń : ZK (zielona karta), AC, NW, AT. Nie ma mowy o OC ! Nie ma
    odniesienia do Ustawy o ubezpieczeniach regulującej OC. Nie ma
    odniesienia do kodeksu cywilnego, ani Ogólnych Warunków Ubezpieczenia
    OC. Mam problem z podwójnym ubezpieczeniem OC, gdyż podpisałem polisę z
    nową tańszą firmą nie informując poprzedniego ubezpieczyciela o braku
    kontynuacji ubezpieczenia OC. Żądają ode mnie zapłaty zaległej składki.
    Chcę walczyć. Zaproponowałem im polubowne rozwiązanie w postaci nowej
    polisy na przyszły okres 12 m-cy w zamian za anulowanie roszczeń z
    tytułu automatycznej prolongaty poprzedniej polisy. Jestem gotów
    zapłacić im wyższą składkę niż ich żądania, chcę tylko nową polisę na
    nowy okres w zamian za anulowanie ich żądań. Rozwiązanie rezerwy
    księgowej i ugoda jest możliwa. Trzeba tylko chcieć. Takie rozwiązanie
    byłoby najlepsze dla obu stron. Czekam na ich odpowiedź w tej sprawie..