    From: MiCHA <m...@m...waw.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Podobny problem....
    Date: Fri, 13 Jul 2007 23:00:19 +0200

    Krzysztof wrote:
    > Witam,
    > ponieważ mam także pytanie dotyczące przepisania domu, więc nie chce
    > rozpoczynać nowego wątku tylko tu się podpinam.
    >
    > Moi rodzice także przepisali mi dom w testamencie, jednak nie u notariusza
    > tylko najnormalniej ręcznie na papierze. Także mam brata który ożenił się i
    > mieszka gdzie indziej. Ja dom w którym mieszkam z rodzicami gruntownie
    > wyremontowałem. Jemu z kolei rodzice pomogli finansowo. Mam pytanie czy taki
    > odręcznie spisany testament ma jakąś wartość,

    Tak - taką samą jak notarialny. W zasadzie to testament może być nawet
    ustny... (Choć nie radzę próbować - z pewnością wynikłoby z tego sporo
    problemów. To jest raczej taka "opcja awaryjna" - lecisz samolotem, jest
    awaria, prosisz współpasażerów, żeby - jeśli przeżyją - przekazali Twój
    testament.)

    > czym on się różni od
    > notarialnego testamentu /w sensie bezpieczeństwa, podwazenia go, itp./

    Jedyna różnica polega na trudniejszym podważeniu autentyczności
    testamentu notarialnego. Tym niemniej - jeżeli testament jest faktycznie
    autentyczny - to jego znaczenie dla postępowania spadkowego jest
    dokładnie takie samo. Lepiej jak jest pisany odręcznie niż na maszynie
    (łatwiej zbadać autentyczność pisma).

    > oraz
    > jakie zagrożenia ze strony brata po śmierci rodziców mogą dla mnie się z
    > takiego odręcznego testamentu pojawić?

    Z samego faktu "odręczności" testamentu - praktycznie żadne. W
    ostateczności sąd powoła biegłego grafologa i on potwierdzi
    autentyczność testamentu. I jeszcze brat będzie musiał za grafologa
    zapłacić... :-)

    Natomiast z faktu, że Ty dostałeś wszystko, a on nic (i odręczność lub
    notarialność nie ma tu znaczenia) wynika, że brat będzie mógł sądownie
    dochodzić od Ciebie zachowku (tj. równowartości połowy tego, co by
    otrzymał, gdyby nie było testamentu). Jeżeli brat dostał już jakieś
    pieniądze od rodziców i potrafisz to udowodnić, to możesz próbować
    pomniejszyć zachowek o tą właśnie kwotę - i masz duże szanse wygrać.

    > W dwóch testamentach /ojca i matki/
    > jest zapisane iż po smierci przekazują cały dom mnie?

    To pytanie? A skąd mam wiedzieć co oni mają w testamentach?

    --
    MiCHA