    From: Marcin Debowski <a...@n...net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Podbijanie gwarancji w Geant a zwrot wadliwego towaru
    Date: Tue, 15 Jul 2003 09:14:54 +0800

    In article <beunf4$qkp$1@flis.man.torun.pl>, Pawel Chmielewski wrote:
    > Przeszukalem googla i archiwum grupy, dzieki czemu wiem, ze nie istnieje juz
    > cos takiego, jak zwrot towaru w jakims terminie bez podania przyczyny.
    > Niemniej nie znalazlem odpowiedzi co z taka sytuacja:

    Było jeszcze poszukać po haśle "gwarancja".

    > Wczoraj kupilem w hipermarkecie Geant czajnik elektryczny. Po zaplacaniu
    > idzie sie tam do punktu obslugi klienta w celu zawarcia umowy gwarancyjnej.
    > Tamze pani poinformowala mnie, ze najlepiej, zebym wzial czajnik do domu i
    > stwierdzil, czy dziala. Wtedy w terminie 5-ciu dni moge przyjsc i zawrzec z
    > nimi umowe gwarancyjna. Jesli nie dziala, to wymienia od reki. Na pytanie,

    Pani czy raczej sklep zachował się bardzo ok, bo wcale tych 5ciu dni dawać
    Ci nie musiał.

    > co bedzie, jesli jednak teraz mi podbije gwarancje, a czajnik nie bedzie
    > dzialal, pani powiedziala, ze nie wymienia ani nie zwroca pieniedzy, tylko
    > oddadza do serwisu.

    Bo tu zapewne sięga ich granica uprzejmości co można zrozumieć, bo
    nastąpiła już ingerencja w produkt którego częścią jest karta gwarancyjna.

    > Czajnik na szczescie sprawuje sie dobrze, ale chcialbym na przyszlosc
    > wiedziec, jakie przysluguja mi prawa, gdyby jednak okazal sie
    > niedzialajacy.
    > Czy:
    > 1. mam prawo zadac zwrotu pieniedzy?
    > 2. mam prawo zadac wymiany czajnika?

    Żądać możesz, ale sprzedawca niekoniecznie musi się z tym zgodzić, a
    ustawa:

    http://www.federacja-konsumentow.org.pl/modules.php?
    name=Content&pa=showpage&pid=47

    zawiera niestety mało precyzyjne sformułowania które na ową niezgodę mu w
    moim przekonaniu w większości przypadków pozwalają.
    No chyba że reklamujesz z tytułu gwarancji a tam napisano że taka
    wymiana/zwrot Ci przysługuje (to by ci była dopiero fajna gwarancja :).

    > ... czy tez jednak pani miala racje mowiac, ze tylko mam prawo tylko do
    > naprawy gwarancyjnej?

    Nie miała. Masz również prawo do naprawy (reklamacji) z tytułu
    niezgodności towaru z umową (patrz ww. ustawa).

    > Czy argumentem moze byc to, ze towar mial ukryta wade (bo nie dzialal :)
    > ktorej nie mozna bylo stwierdzic w momencie zakupu?

    nie

    > Dziekuje za pomoc. Jesli temat sie powtarza, to przepraszam -- szukalem w
    > archiwum pilnie.

    hmmm :)

    > P.S. Na marginesie, to czy dobrze odgaduje, ze sklep wprowadzajac takie
    > udogodnienie, jak 5-cio dniowy okres probny, ma raczej niecne plany..?

    Na szczęście chyba źle odgadujesz :)

    > Przeciez taki zwrocony i nie dzialajacy towar, bez podbitej gwarancji, moze
    > z powrotem wystawic na polke, liczac, ze ... Hmmm... Dosc.

    Ale co to ma dać? Uważasz, że sprzedawca liczy, że się towar za którymś
    razem naprawi, czy że konsument nie zauważy w użytkowaniu że czajnik nie
    gotuje? :)

    --
    Marcin