    From: spp <s...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pewne rozporządzenie a przepisy firmy.
    Date: Fri, 11 May 2012 18:52:04 +0200

    > Mam poważną wątpliwość polegającą głównie na szumie informacyjnym w
    > internecie.
    >
    > Jest sobie rozporządzenie:
    >
    > http://tinyurl.com/7thdxzz
    >
    > Z grubsza dotyczy pewnych ograniczeń czasowych związanych z delegacją
    > zagraniczną, w szczególności dotyczy sposobu wyliczenia czasu podróży
    > zagranicznej.
    >
    > W tytule jest wyraźnie "państwowej lub samorządowej jednostce sfery
    > budżetowej". Jednak szybkie przeszukanie internetu powoduje że mam
    > mętlik - te przepisy są cytowane w przypadku *dowolnej* firmy i
> [...]

    Kodeks Pracy:

    Art. 77
    5
    . § 1. Pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie
    służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy,
    lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie
    kosztów związanych z podróżą służbową.

    § 2. Minister właściwy do spraw pracy określi, w drodze rozporządzenia,
    wysokość oraz warunki ustalania należności przysługujących pracownikowi,
    zatrudnionemu w państwowej lub
    samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na
    obszarze kraju oraz poza granicami kraju. Rozporządzenie powinno w
    szczególności określać wysokość diet, z uwzględnieniem czasu trwania
    podróży, a w przypadku podróży poza granicami kraju - walutę, w
    jakiej będzie ustalana dieta i limit na nocleg w poszczególnych
    państwach, a także warunki zwrotu kosztów przejazdów, noclegów i innych
    wydatków.

    § 3. Warunki wypłacania należności z tytułu podróży służbowej
    pracownikowi zatrudnionemu u innego pracodawcy niż wymieniony w § 2
    określa się w układzie zbiorowym pracy lub w
    regulaminie wynagradzania albo w umowie o pracę, jeżeli pracodawca nie
    jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia
    regulaminu wynagradzania.

    § 4. Postanowienia układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub
    umowy o pracęnie mogą ustalać diety za dobę podróży służbowej na
    obszarze kraju oraz poza granicami kraju w wysokości niższej niż dieta z
    tytułu podróży służbowej na obszarze kraju określona dla pracownika, o
    którym mowa w § 2.

    § 5. W przypadku gdy układ zbiorowy pracy, regulamin wynagradzania lub
    umowa o pracę nie zawiera postanowień, o których mowa w § 3,
    pracownikowi przysługują należności na pokrycie kosztów podróży
    służbowej odpowiednio według przepisów, o których mowa w § 2.

    I jeszcze bardzo ważne: pracodawca może wypłacić wyższą dietę niż wynika
    z rozporządzenia ale nadwyżka polega opodatkowaniu i ozusowaniu na
    ogólnych zasadach.

    Co to znaczy inaczej diety a inaczej czas pracy - przecież to jest ze
    sobą wzajemnie powiązane?

    --
    spp