  • Date: Thu, 26 Oct 2006 19:28:35 +0200
    From: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pełnoletność, a szkoła.

    W dniu 10/26/2006 6:41 PM, Uczen wrote :
    > Witam,
    > Wiem, że ten temat był wałkowany niejednokrotnie (przeglądałem archiwum),
    > jednak dalej mam kilka niejaności. Chodzi mi o tolerowanie pełnoletności
    > ucznia przez szkołę średnią (dokładnie to techniku, lecz chyba tu nie ma
    > znaczenia).
    > Nauczycielka chce wezwać do szkoły rodziców, z powodu nieobecności na kilku
    > ostatnich lekcjach. Obecności usprawiedliwione. Nie jest ona wychowawcą. Ja
    > odmawiam podając jako powód, że sobie tego nie życzę. Co zrobić jeśli wezwie
> [...]

    Nie da się podać przepisu, który by regulował Twoją sytuację -- prawo
    tak nie działa; szkoła musi mieć przepis, który by umożliwiał
    informowanie rodziców -- a takiego nie ma. Jeśli przeczytałeś archiwum
    to wiesz, że podstawą informowania rodziców o sytuacji ucznia jest są
    art. 92 i 95 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.
    (http://e-prawnik.pl/prawo/data.php/dHlwZT00MTAwJmlk
    PTQyMzEmdj0xMjMw)

    Moja rada jest następująca:
    Napisz w dwóch egzemplarzach (i uzyskaj potwierdzenie otrzymania w
    sekretariacie szkoły na jednym z egzemplarzy) pismo o następującej treści.

    Data,
    Twoje Dane

    Sz.P.
    Dyrektor Szkoły (dane szkoły)
    (dane dyrektora)

    Uprzejmie informuję, że nie wyrażam zgody na udzielanie moim rodzicom
    (dane rodziców) oraz żadnym innym osobom informacji na temat moich
    wyników w nauce, frekwencji i innych danych osobowych dotyczących mojej
    osoby.
    Jednocześnie pragnę zauważyć, że jako osoba pełnoletnia nie podlegam
    władzy rodzicielskiej (art. 92 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego) i
    traktowanie mnie jako osobę podlegającą takiej władzy stanowi naruszenie
    moich dóbr i może spowodować wszczęcie postępowania cywilnego, karnego
    bądź administracyjnego służącemu przywrócenia stanu zgodnego z prawem.

    Podpis

    W grę wchodzi odpowiedzialność cywilna o naruszenie dóbr osobistych,
    odpowiedzialność karna (przekroczenie uprawnień), administracyjna
    (ustawa o ochronie danych osobowych) i dyscyplinarna.

    Jak nauczycielka wezwie do szkoły to się ustali co dalej...

    Pozdrawiam,

    --
    Przemysław Płaskowicki
    It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession