    From: "jaQbek" <j...@s...eu>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: PKP się spóźnia - PKP pokrywa koszty?
    Date: Thu, 20 Dec 2007 23:40:35 +0100

    Użytkownik "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:fkee8o$g6c$1@news.onet.pl...
    > Konkretny przykład.
    > Pociąg Intercity TLK znacznie spóźnia się do Krakowa. Pociąg do Zwardonia
    > odjechał o czasie. Następne połączenie będzie na miejscu 3 godziny później (w
    > praktyce okazało się, że prawie 4 godziny - kolejne opóźnienia). PKS tak samo.
    > Czy PKP zwróci mi za taksówkę? Jedyne 120 km :-)
    Teoretycznie jest tak, że jeśli następne połączenie masz dalej jak godzinę od
    momentu opóźnionego przyjazdu do punktu przesiadkowego, to powinni Ci zwrócić za
    taksówkę. Kiedyś mój znajomy, prawnik, jechał bodaj z Warszawy do Trzebiatowa.
    Spóźnił się pociąg IC do Szczecina i uciekł mu ostatni osobowy do Trzebiatowa.
    Wziął taksówkę i w postępowaniu przedprocesowym wygrał zwrot pieniędzy za nią.

    > Czy PKP zwróci mi za ten nocleg?
    Jeśli udowodnisz, że poniosłeś stratę w skutek zaniedbań ze strony PKP, zwrócą
    Ci za taksówkę. Ale lepiej dokładnie przestudiuj prawo przewozowe. Ja niedawno
    miałem historię, że zaplanowałem sobie podróż przez Niemcy, i kupilem bilet w
    ofercie SparDay na pociąg relacji Cottbus - Wrocław (EC Wawel). Ograniczeniem
    tej oferty jest to, że zakupionego biletu zwrócić już nie można. Jak dojechałem
    do Poznania, dowiedziałem się, że pociąg do Frankfurtu jest przesunięty o 20
    minut, co burzyło mój cały plan (w internecie informacji o tym nie było).
    Zwrócili mi za ten bilet.

    > Do wyboru więc: taksówka lub nocleg w hotelu. Wybieram taksówkę, by
    > zminimalizować straty czasu. Koszty dodatkowe, jakie poniesie PKP z powodu
    > niedotrzymania umowy mnie nie interesują.
    Prawidłowo. To przewoźnik nie dotrzymał warunków umowy. Insza kwestia, że może
    się od takich sytuacji losowych ubezpieczyć.

    > Nie jest możliwe wykazanie strat finansowych, popartych fakturami, z powodu
    > zmiany planów. Noclegi nie opłacone z góry. Szkoda, jaką ponoszę jest
    > niemierzalna w gotówce.
    Jak to nie. A koszt taksówki, żeby dotrzeć na czas? Zaplanowałeś dotarcie na
    okresloną godzinę, więc wybrałeś pociąg, który zgodnie z rozkładem jazdy ma cię
    dowieźć do miejsca docelowego w określonym czasie. Zdarzenie losowe - pociąg się
    spóźnia. Uwarzam, że powinienneś dochodzić odszkodowania za niewywiązanie się z
    umowy. Kwestię tego, że to było zdarzenie losowe, jak już wspomniałem, pokrywa
    ubezpieczenie.