    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Oszustwo - art. 286 § 1 k.k.
    Date: Mon, 13 Jun 2005 00:12:22 +0200

    Użytkownik "Krystyna Borek" <k...@h...waw.pl> napisał w
    wiadomości news:d8ia9j$a5r$2@news.onet.pl...

> [...]
    jeszcze
    > innego wierzyciela.
    > Już po wszczęciu śledztwa sprawca zgłasza się do pokrzywdzonego, ale
    tym
    > razem jako członka zarządu spółki z o.o., i wprowadza go w błąd co do
    swojej
    > wypłacalności. Jak wynika z powyższego pokrzywdzony wie o tym, że jest
    > wprowadzany w błąd. Mimo wszystko niekorzystnie rozporządza mieniem
    > (sprzedaje rzeczy ruchome z odroczonym terminem płatności).
    > Jeszcze przed upływem terminu płatności denuncjuje przestępstwo z art.
    286 §
    > 1 k.k. na szkodę spółki.

    Moim zdaniem fakt, że ktoś jest niewypłacalny pozostaje w luźnym związku
    z tym, że w chwili zakupu nie miał zamiaru za zakupywany towar zapłacić.
    Choc oczywiście rozsądny kontrahent powinien zastanowić się, czy wikłać
    się w taką umowę. Dlatego, w tym wypadku przy okazji należało by
    pokrzywdzonemu, który sprzedał towar jako prezes spółki z oo. postawić
    zarzut działania na jej szkodę. Nie wydaje mi się trudne udowodnienie,
    że powinien był przewidzieć kłopoty z uzyskaniem zapłaty. Pytanie, czy w
    chwili sprzedaży był świadomy tego, że o tego samego kontrahenta chodzi,
    czy może działał w warunkach mniej lub bardziej usprawiedliwionego
    błędu? Skoro złożył zawiadomienie jeszcze przed upływem terminu
    płatności, to wydaje się to sugerować, Że jednak działał świadomie. Może
    w celu osiągnięcia jakiś sobie znanych celów (być może ściągnięcia na
    kontrahenta ścigania karnego) świadomie zawarł ryzykowną dla spółki
    umowę.

    Natomiast z punktu widzenia odpowiedzialności niewypłacalnego
    kontrahenta te rozważania mają moim zdaniem niewielkie znaczenie. Czy
    krańcowa głupota pokrzywdzonego uzasadnianie popełniania na jego szkodę
    przestępstwa? Moim zdaniem nie. Skoro kupujący nie miał możliwości
    wywiązania się z umowy, to dopuszcza się tego oszustwa, choćby dowieść,
    że pokrzywdzony powinien był się domyślać, że kłopoty będą. Być może
    bezpodstawnie przypuszczał, ze jednak sprawca się jakoś z dołka
    "wygrzebie" i pospłaca długi.