  • Data: 2004-08-31 21:33:56
    Temat: Re: Opodatkowanie zasądzonej wyrokiem kwoty.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 31 Aug 2004, Hanskie wrote:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ W myśl Art.21 ust.1 pkt 3 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
    >+ "wolne od podatku dochodowego są: odszkodowania... z wyjątkiem:określonych w
    >+ prawie pracy odpraw i odszkodowań Z TYTUŁU SKRÓCENIA OKRESU WYPOWIEDZENIA
    >+ umowy o pracę", a w myśl Art.21 ust.1 pkt 3b tej samej ustawy "wolne od
    >+ podatku dochodowego są: inne odszkodowania otrzymane na podstawie wyroku lub
    >+ ugody sądowej do wysokości określonej w tym wyroku..."
    >+
    >+ Jak należy interpretować powyższe zapisy?

    IMHO - przepis o "prawie pracy" jest lex specjalist, czyli podatek
    się należy.
    Zazwyczaj staram się prezentować to "na rozum" (choć rozum w podatkach
    może być baaardzo niebezpieczny :>): mianowicie jak dostajesz w ramach
    odszkodowania pieniądze *które byś zarobił* i które *wtedy* *byłyby*
    opodatkowane - to *również* płacisz podatek.
    Ale jeśli dostaniesz odszkodowanie za szkody które wyrządzono ci
    "w twoim majątku" - który pochodził z *już opodatkowanych* pieniędzy
    to nie płacisz podatku - bo zapłaciłbyś go *drugi raz*.
    Oczywiście są wyjątki - zabezpieczając się przed potencjalnym
    "przelewaniem zapłaty za pomocą odszkodowania" ustawodawca wyłączył
    ze zwolnienia z podatku odszkodowania umowne nie ustalone wyrokiem.
    No i przy częsci odszkodowań stawia to strony przed ścianą: wydać
    pieniądze na koszty sądowe czy na podatki... :[

    >+ Wg mnie odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia
    >+ z powodu ciężkiego naruszenia obowiązków pracodawcy nie jest tożsame z
    >+ odszkodowaniem Z TYTUŁU SKRÓCENIA okresu wypowiedzenia, które należy wg w/w
    >+ ustawy opodatkować.

    No to w takim razie przypasuj się do:
    ++++
    3b) inne odszkodowania otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej do
    wysokości określonej w tym wyroku lub ugodzie, z wyjątkiem odszkodowań:
    [...]
    b) dotyczących korzyści, które podatnik mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody
    nie wyrządzono,
    ----

    >+ Czy słusznie upieram się, iż powinni wypłacić mi pełną kwotę odszkodowania
    >+ z myśl art.21 ust.1 pkt 3b bez potrącania podatku dochodowego?

    IMHO nie.

    >+ W jaki sposób mam to wytłumaczyć pracodawcy lub kto może mi wydać taką
    >+ interpretację, aby była ona dla nich wiążąca?

    Urząd Skarbowy. Skoro już będziesz zaglądał na .podatki :) to zapytaj
    googla (groups.google) o "wiążącą interpretację" właśnie :) (pamiętając
    iż google nie rozpoznaje odmiany...)

    pozdrowienia, Gotfryd