    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odzyskanie należności
    Date: Fri, 27 Mar 2009 10:45:32 +0100

    Andrzej Lawa pisze:

    > Zakładam, że wcześniej dłużnik zostałby "zbadany" ;)

    [...]

    > Ja np. miałem do czynienia z firmą, która była w pełni wypłacalna, a i
    > tak ponad 2 lata zajęło odzyskanie pieniędzy (trochę potrwały sądowe
    > procedury).
    >
    > Ktoś, kto miałby nóż na gardle, mógłby się zadowolić częścią kwoty, a
    > firma odkupująca dług i tak byłaby do przodu - i to jeszcze o odsetki.

    Właśnie największym problemem jest ta nieprzewidziana przyszłość. W
    Twoim przypadku trwało to 2 lata. W takim czasie nawet z najlepszej
    firmy może zostać bankrut. A należy wziąć pod uwagę, że rzadko kiedy
    dłużnikiem jest skarb państwa. Zazwyczaj mamy do czynienia z jedną
    osobą, prowadzącą DG, albo ze spółką z o.o. z minimalnym kapitałem i z
    długami. "Zbadanie" dłużnika polega właśnie na tym, że stwierdzimy, że
    nie możemy dać żadnej gwarancji, że za kilka miesięcy, czy kilka lat
    dłużnik będzie wypłacalny. Stwierdzić co najwyżej można czy dłużnik ma
    majątek "w tej chwili", czyli czy w ogóle jest sens kupować taką
    wierzytelność. Wszystko, co dotyczy jutra jest wróżeniem z fusów i
    ryzykiem kupującego wierzytelność.

    --
    Liwiusz