    From: "Khazaad" <k...@s...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odpowiedzialność za długi spadkowe
    Date: Wed, 11 Oct 2006 06:24:28 +0000 (UTC)

    To i ja się podepnę pod wątek, bo sprawa też dotyczy spadku. Od razu
    zaznaczam, że nie znam się w ogóle na prawie, więc moje pytania mogą
    wydać się fachowcom bardzo zabawne. Ale do rzeczy:

    Moja śp. babcia kupiła 6-7 lat temu (na jakieś 2-3 miesiące przed
    śmiercią) telewizor na raty. Chociaż właściwie chyba powinienem
    napisać, że jej podpis na umowie kupna został albo podrobiony, albo
    został naniesiony jej ręką przez kogoś innego, ponieważ babcia była w
    bardzo złym stanie, praktycznie nie wstawała już z łóżka (więc raczej
    nie mogła pójść do sklepu lub do banku). Rodzina zakłada, że dokonał
    tego najmłodszy z braci, który akurat z nią mieszkał.

    Minęło kilka lat i zaczyna do rodziców i reszty rodziny wydzwaniać
    firma windykująca należności, która odkupiła od Lucas Banku dług
    mojej babci i domaga się spłaty pozostałych rat + narosłe odsetki.
    Zostali poinformowani o możliwości sfałszowanego podpisu i poproszeni
    o przesłanie odpisu umowy, aby go porównać u grafologa, a także
    abyśmy wiedzieli, jak ta umowa wyglądała, na jaką kwotę opiewała
    itp., bo jej nie mamy, a z najmłodszym bratem nikt kontaktu nie
    utrzymuje.

    Odpowiedzi są mniej więcej takie: "Jedyne co możemy Państwu podać, to
    nr konta, na który należy wpłacić pieniądze. Obowiązuje Państwa prawo
    spadkowe (ponieważ nikt z rodziny nie zrzekł się spadku) i musicie
    zapłacić długi zmarłej mamy (czyli mojej babci)."

    Pytania mam następujące:
    1. Czy mają prawo domagać się spłaty rat?
    2. Jak wygląda okres przedawnienia?
    3. Czy mają obowiązek przedstawić kopię umowy?
    4. Potrafią być bardzo nachalni i dzwonić nawet po 20. Czy można w
    takim razie uprzedzić ich, że potraktujemy ich ciągłe telefony jako
    naruszenie naszego spokoju i zgłosimy całą sprawę na policję lub do
    prokuratury?
    5. Jakich dokumentów formalnych od nich wymagać?
    6. Czy nie jest przypadkiem tak, że muszą znaleźć wszystkie dzieci
    osoby, która nie spłaciła swoich zobowiązań, zanim zaczną domagać się
    pieniędzy (bo chyba każdy płaci tylko za siebie) czy też mogą domagać
    się pieniędzy od osób, które znajdą (oczywiście tylko ich część
    zobowiązania).

    I najważniejsze:
    Jak ugryźć całą sprawę aby firma się odczepiła i nie trzeba było nic
    płacić? Czy w ogóle jest to możliwe?

    Z góry dziękuję za wszelką pomoc.

    --
    Khazaad