  • Data: 2003-10-14 16:29:17
    Temat: Re: Od kogo odszkodowanie za zalanie?
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "BaLab" <b...@p...com> napisał w wiadomości
    news:bmh3mt$24q5$1@news2.ipartners.pl...
    > * od właściciela, z którym podpisywałem umowę najmu,
    > * od obu współwłaścicieli - w stosunku w jakim władają budynkiem,
    > * od obu współwłaścicieli - solidarnie,
    > * od administratora budynku.

    Obawiam się, że żadna z powyższych możliwości może nie być prawidłowa.

    Art. 415 kc - odpowiedzialność ponosi ten, który wyrządził szkodę - czyli w
    tej sytuacji robotnicy. Art. 429 statuuje odpowiedzialność tego, który
    powierza innemu wykonanie czynności, co by wchodziło tu w rachubę, bowiem
    robotnicy chyba nie robili tego "dla frajdy". Jednakowoż ten sam artykuł od
    razu zwalnia od odpowiedzialności tych, którzy powierzyli czynność komuś,
    kto się tym para zawodowo. Mniemam, że robotnicy nie byli wzięci z łapanki,
    tlyko była to jakaś firma, a więc to od niej musisz się domogać
    odszkodowania. No chyba, że jednak ci robotnicy to nie byli fachowcy, o czym
    zlecający wiedział, tym samym ponosząc "wine w wyborze" - wtedy to on ponosi
    odpowiedzialność.

    Kolejna kwestia będzie ustalenie, kto dokładnie był wykonawcą robót - czy
    osoby fizyczne ( wtedy do nich - myślę że solidarnie ), czy firma ( wtedy
    ona ponosi odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez pracowników w ramach
    wykonywanych obowiązków ).

    > Czy można po prostu wycenić swoje straty, powiadomić o nich pisemnie
    > włąścicieli i odliczyć od kolejnych czynszów?

    Patrz wyżej. Tak od razu mówię, że nie polecam takiego sposobu, jako że
    Twoja wierzytalność nie jest niczym stwierdzona, z więc jej potrącenie z
    długiem wobec wynajmującego może być cokolwiek problematyczna. Ja bym
    napewno od razu podał Cię do sądu i myśle, że zarządca zrobi to samo, jeśli
    jednostronnie podejmiesz takie kroki.

    Depi.