    From: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ocenianie uczniów
    Date: Fri, 11 Jan 2008 16:47:59 +0100

    W wiadomości news:fm7pug$kcd$1@mx1.internetia.pl Steel
    <d...@K...pl> pisze:

    > uwazam ze skala powinna byc jednakowa dla wszystkich i kryteria tez
    No właśnie nie. Skala ocen to jest narzędzie, chcesz mieć jedno narzędzie do
    wszystkiego?
    Kiedyś skala ocen była od 2 do 5 z + i -.
    Potem jakiś mędrek uznał, że on teraz zrobi lepiej i będzie od 1 do 6, a
    rozszerzona skala poprawi precyzje oceniania. Niby tak, ale drugi mędrek
    uznał, że nie będzie już + ani -, toteż skala de facto się zawęziła.
    No to kolejny mędrek wymyślił punkty, np. takie:
    25 celujący (6)
    21÷24 bardzo dobry (5);
    16÷20 dobry (4);
    13÷15 dostateczny (3);
    11÷12 dopuszczający (2, dawniej - mierny);
    0÷10 niedostateczny (1), bardzo pojemny zakres.
    Narzędzie powinno być takie, żeby dobrze służyło swemu przeznaczeniu, a to
    oznacza różnice.
    Kryteria też nie mogą być zawsze takie same. Ważne, żeby były jasne i
    realistyczne.

    > ale kryteria dla tej slaki tak! powinny byc jednakowe dla jednakowo
    > uwarunkowanych (czyt. nie posiadajacych uposledzen umyslowych)
    > bo oczywiste jest ze jeden jest zalapie wszystko szybciej inny pozniej.
    Nie wszystko jest sens mierzyć tylko szybkością. Często lepszym kryterium są
    przydatność, jakość, perspektywy na przyszłość itp.
    Co byś wolał - żeby twoje dziecko nie wiedziało kiedy i po co była bitwa pod
    Cecorą czy żeby nie umiało liczyć?

    > Ale ten mniej zdolny, jesli nie wykaze sie tak samo jak ten bardziej
    > zdolny,nie powinien miec jakieggo s handikapu!

    > Ale ja nie napisalem ze tak jest zawsze. jednak jesli jednemu wlepia sie
    > za cos pale a innemu za to samo nie to juz widac ze jakis hendikap
    > dostaje ten drugi.
    To jest po prostu błąd w stosowaniu narzędzia, nawet jeśli jest ono dobre.
    Widocznie operator kiepski.

    > Wielu ludzi nauczylo mnie wiele przez wszystkie lata mojej edukacji. Maso
    > tez nie jestem ale stwierdzam ze bardziej wymagajacy nauczyli mnie wiecej
    > niz inni. Nie tylko tego co sami uczyli ale i pewnych postaw.
    No, teraz termin "surowość" zastąpiłeś terminem "wymagający". To już
    prędzej, choć osobiście uważam, że od pewnego etapu dojrzałości
    intelektualnej i emocjonalnej należy pozwolić komuś zostać idiotą, jeśli
    tego chce.
    Najlepszym IMO sposobem kształcenia jest kształcenie nie przez wykład, a
    przez przykład. Szczególnie dotyczy to właśnie kształtowania postaw.

    > Nie rozumiem cie... chcesz idywidualizacji ale ze jednostki przechodzisz
    > na ogol...
    Raczej odwrotnie - od ogółu do indywidualności.

    > no tak tylko mozna stymulowac na dwa sposoby marchewka i batem :)
    O nie, jest znacznie więcej sposobów. Bardzo dobrym motywatorem jest np.
    zazdrość. ;)

    > jak myslisz ktory jest na dluzsza mete bardziej skuteczny?
    To zależy od zbyt wielu czynników aby tak po prostu odpowiedzieć.
    Na teraz odpowiem - nie wiem.

    > ale jesli kto inny nie zrobil postepu ale wykonal to samo zadanie to co
    > ma dostac dostateczny?
    Ano właśnie, bardzo dobre pytanie. To IMO zależy od planu dydaktycznego w
    dłuższej perspektywie. Proces odbywa się w grupie, zakładamy, że członkowie
    grupy znają swoje oceny - czy jednak rozumieją (i akceptują) kryteria ich
    przyznawania?

    > ale jesli zrobil to samo co ten z poprzedniego twojego przykladu to juz
    > nie jest w porzadku.
    Dlaczego?

    > tak tylko dzieci jesli zrobia to samo powinny byc tak samo
    > nagradzane/karane bo inaczej to nie bedzie fair.
    Ocenianie samego efektu końcowego to poważny błąd. Oceniać należy całość
    procesu, uwzględniając w ocenie warunki wyjściowe.

    > To tak jak zlodziej (znany policji) zabije kogos i ktos o nie
    > poszlakowanej opinni zrobi to samo to czy obaj nie powinni otrzymac
    > takiej samej kary?
    Niekoniecznie. Sądy uwzględniają m.in. dotychczasową karalność, opinię
    otoczenia.

    > wszedzie te pieniadze...
    A co w tym złego?
    Nie słyszałeś, że pieniądz rządzi światem?
    Jakoś nikt mnie nie chce utrzymywać, zupełnie nie rozumiem dlaczego, a życie
    ze zbieractwa mnie nie nęci. Lubię pieniądze, a raczej to co mogę za nie
    nabyć.
    Co ja jestem, qrdę, matka Teresa? ;)

    > wiadomo ze nie pracuje sie harytatywnie... ale
    > do uczenia trzeba miec tez powolanie a niestety wiekszosc uczacych go
    > nie ma.
    Powołanie to można mieć do wojska. ;))
    A nauczyciela widzę na liście zawodów, czyli jest to zawód.
    Zawód służy do zarabiania pieniedzy.
    Listy powołań nie znalazłem. ;)

    > PS. dobra zostawmy juz ten temat bo jest juz OT...
    Przede wszystkim pieprzymy kompletnie NTG, zaraz nas obluzgają i co gorsza
    słusznie...
    No to EOT w dobrze pojętym własnym interesie. :)

    --
    Jotte