    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: [OT] Pytanie o telefon
    <62d3ca74$0$480$65785112@news.neostrada.pl>
    <0...@g...com>
    <b64BK.390347$70_9.370372@fx10.ams1>
    <f...@4...net>
    <62d94bc6$0$485$65785112@news.neostrada.pl>
    <112ad48mcwm5l$.wvnyfqao0117.dlg@40tude.net>
    <62d98887$0$461$65785112@news.neostrada.pl>
    <vDmCK.563620$Gx85.6611@fx07.ams1>
    <62da4149$0$461$65785112@news.neostrada.pl>
    <15JCK.445732$B0_9.68551@fx13.ams1>
    <62db8e55$0$451$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Sun, 31 Jul 2022 04:31:58 GMT

    On 2022-07-23, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > No nie wiem. Skoro ich napierdalają bo różnią się religią, to chyba
    > jednak...

    A jak się napierdalają polscy kibice z brytyjskimi to jest to wojna
    katolicyzmu z kościołem anglikańskim?

    A rydzyk jest duszą Chrześcijaństwa? To są grupy ludzi manipulują masami
    dla osiągnięcia własnych celów. I bardzo często wykorzystują do tego
    religie.

    > Rohingja mają chyba inne zdanie...

    Mogą mieć przy dość jednak ograniczonej perspektywie.

    > Nie da się ukryć że ma. Buddyjscy mnisi mają ogromne poważanie w birmie
    > i wszytkie "władze" o ich błogosławieństwo zabiegają - i je dostają. Ci

    Dokładnie jak z rydzykiem w Polsce.

    > mnisi (ci sami) popierali suu kyi jak i junte która ją obaliła. Mają tam
    > też lokalnego rydzyka z ogromnym poparciem - czyta się weraczi, nie wiem

    No sam widzisz.

    > jak się pisze uderzającego w tony nacjonalistyczne i nawołującego do
    > świętej wojny z niewiernymi. Więc tak. Byddyzm ma bardzo dużo wspólnego
    > z masakrą rohingja - aktywnie do niej doprowadził, ją wspierał i ją
    > pochwalał. Była powiązana z silnym birmińskim nacjonalizmem, ale on też
    > jest powiązany z budyyzmem. Nie da się roli buddyzmu i buddyjskich
    > mnichów (zwłaszcza tych wysoko postawionych) w tym pominąć.

    Ma tyle co rydzyk z Chrześcijąństwem a ustawki kibiców z ich religią czy
    poczyciem patriotyzmu.

    > Masz tu ciekawy podkast - długi ale warto w wolnej chwili posłuchać
    > https://www.youtube.com/watch?v=ACl_JOEzKng

    Posłucham, ale już tytuł sugeruje co sam twierdzę. To jest specyfika
    Birmy i ludzi, którzy tam manipulują dla swoich celów. Tak samo by
    robili, gdyby byli ateistami lub innowiercami.

    > Ktoś to ujął trafniej "nie trzeba religii żeby człowiek był dobry. Ale
    > żeby dobry człowiek zaczął zabijać innych to już zwykle potrzeba
    > religii" czy jakoś tak. Uproszczenie, ale dość trafne.

    Owszem.

    > NIe wiem jak w reszcie azji, ale gdzie ja byłem to religie z kręgu
    > "buddystycznego" raczej atakowały muslimów a nie na odwrót. Wychodzi na
    > to że robienie bydła w imie religii nie zależy od samej religii a od
    > przewagi liczebnej - jak dresy...

    Zgadzam się z tym, ale jednak tak na codzień to nie widzę takiego
    obłudnego, agresywnego moralizatorstwa poza KK i Islamem. Czy takie
    dżihady i wyprawy krzyżowe były kiedykolwiek udziałem Buddyzmu? Czy
    wiesz bez sprawdzenia na Wikipedii jakie jest zdanie Buddyzmu nt.
    aborcji, seksu przedmałżeńskiego i paru innych tematów, którymi KK żyje?
    A założe się, że wiesz też co myśli ntt. Islam, mimo, że nie pochodzisz
    z tego kręgu, tak jak nie jesteś Buddystą.

    --
    Marcin