    From: Johnson <j...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: O zaplate - przesluchanie pozwanej
    Date: Mon, 12 Feb 2007 18:58:41 +0100

    Washko napisał(a):

    > Przesłuchanie informacyjne nie jest dowodem. Ma walor twierdzenia, tak
    > jak uzasadnienie pozwu.

    Nie twierdziłem że jest. Wskazałem art. 299 kpc a nie art. 212 kpc.

    > Przesłuchanie w trybie art. 299 Kpc jest natomiast normalnym
    > przesłuchaniem, które wymaga postanowienia o dopuszczeniu dowodu.

    Toż tak napisałem.

    > Przed jego rozpoczęciem należy udzielić pouczenia co do obowiązku
    > mówienia prawdy i o odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania -
    > art. 304 Kpc.

    Błąd.
    Po dopuszczeniu dowodu w trybie art. 299 kpc należy tylko pouczyć o
    obowiązku mówienia prawdy i pouczyć stronę "że stosownie do okoliczności
    mogą być przesłuchane *ponownie* po odebraniu od nich przyrzeczenia".
    Tutaj można spokojnie kłamać (w sensie że bez rygoru odpowiedzialności
    karnej za składanie fałszywych zeznań). -> art. 303 zd. 1 kpc i 304 zd.
    1 kpc

    > Tak więc odpowiedzialność karna grozi przy pierwszym
    > przesłuchaniu, o ile pouczono stronę.

    Nieprawda. Odpowiedzialność karna grozi tylko przy "drugim
    przesłuchaniu" -> Art. 303 zd. 2 kpc i 304 zd. 2 kpc.

    --
    @2007 Johnson
    j...@p...com