  • Data: 2002-04-09 19:52:10
    Temat: Re: Nietypowy sposob antykoncepcji
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 9 Apr 2002, Lukasz Rewerenda wrote:

    > Hm... Prawo karne chroni rowniez wlasnosc, prawda? Wiec dlaczego nie

    Ale mniej niż życie ludzkie, co przejawia się w możliwości poświęcenia
    własności (cudzej) dla ratowania tegoż życia/zdrowia (stan wyższej
    konieczności).

    > jest karalne zniszczenie cudzej wlasnosci na prosbe wlasciciela? Czy
    > to nie jest niekosekwencja?...

    Nie.

    > Wlasciwe moje pytanie brzmi, dlaczego prawo jakosciowo rozroznia
    > miedzy np. operacjami plastycznymi, w ktorych cos sie odcina,
    > modyfikuje, przeszczepia etc. (np. obrzezaniem) a sterylizacja?

    Dlatego że pozbawienie człowieka zdolności plodzenia stanowi znamię
    kwalifikowanego czynu zabronionego, a pozbawienie go napletka lub paru kg
    tłuszczu nie. Jeśli chodzi ci o ratio legis - spytaj ustawodawcy :)
    Prawdopodobnie z powodu nieodwracalności takiego zabiegu.

    > W imie czego? Nie znam sie na podstawach prawodawstwa, ale
    > chyba nie powinno ono ograniczac praw jednostki, jesli to,
    > czego sie zakazuje, nie godzi w prawa innych? Prawda to czy
    > nieprawda?

    Ależ nikt nie penalizuje tego kto da się wysterylizować, tylko lekarza.
    Lekarz zaś za zapisany w ustawie i kodeksie etycznym zakaz działania na
    szkodę pacjenta - rzadko kiedy sterylizacja jest dobroczynna pod względem
    zdrowotnym (nie jestem seksuologiem, więc nie wiem).

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)