  • Data: 2008-04-03 08:42:49
    Temat: Re: Nieobecnosc nieusprawiedliwiona ucznia
    Od: "LM" <l...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Szerr" <n...@p...pl> napisał w wiadomości
    news:pjubrueuj6cd$.8goev7ec82ls$.dlg@40tude.net...

    > Ten, kto dał prawo wpisywania do dziennika.

    Otóż to nie do końca jest tak - i dziwię się że jako nauczyciel (?) nie
    znasz precyzyjnie swoich praw i obowiązków.

    Prawo wpisywania do dziennika daje bowiem zestaw przepisów, mianowicie:
    ustawa o systemie oświaty, karta nauczyciela, tudzież szereg rozporządzeń
    MEN-u.

    Natomiast kwestie dotyczące usprawiedliwienia nieobecności ucznia rozstrzyga
    w sposób bezpośredni STATUT SZKOŁY - z tym tylko zastrzeżeniem, że ten
    statut nie może stać w sprzeczności z obowiązującym prawem.

    Reasumując - prawo do zapisów w dzienniku nie oznacza, że możesz tam pisać
    cokolwiek, a tym bardziej nie oznacza, że możesz usprawiedliwiać lub
    nieusprawiedliwiać nieobecności wg własnego widzimisię. Praktykowanie
    takiego podejścia to jest ewidentne łamanie prawa, z możliwością
    pociągnięcia do odpowiedzialności zawodowej.

    A co do tego, kto może Ci nakazać lub zakazać cokolwiek w tym zakresie, to
    precyzuje to choćby ustawa o systemie oświaty, choćby art. 33 (kurator) czy
    art.36 (dyrektor szkoły).

    Co do spraw związanych z usprawiedliwieniem nieobecności, to warto zapoznać
    się jeszcze z pismami MEN-u sygnowanymi DKO-430-1/1/94 i DKO-430/1/2/94,
    które w jednoznaczy sposób mówią, że w ogóle nie ma wymogu przedstawiania
    zwolnienia lekarskiego, wystarczy jeśli zwolnienie wystawi rodzic/opiekun, a
    w przypadku ucznia pełnoletniego - sam uczeń.

    Tak przy okazji - z Konstytucji, paru ustaw i wielu innych dokumentów
    (choćby powyższe pisma) bez problemu można wywieść tezę, że uczeń
    pełnoletnie, jako osoba posiadająca pełnię praw cywilnych ma prawo
    samodzielnie podejmować wszystkie decyzje, które w przypadku uczniów
    niepełnoletnich podejmują za nich rodzice/opiekunowie.

    Zainteresowanych problematyką odsyłam choćby na stronę
    http://prawa-ucznia.pl, gdzie są zebrane akty prawne, komentarze i inne
    informacje dotyczące kwestii obowiązków i praw uczniów. Zachęcam też do
    czytania ustawy i innych przepisów - bo to wstyd żeby nauczyciele nie znali
    prawa, które mają obowiązek stosować.

    LM