eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoNiedozwolone postanowienia umowne - jak w konkretnej sprawie? › Re: Niedozwolone postanowienia umowne - jak w konkretnej sprawie?
  • Data: 2007-08-23 14:17:00
    Temat: Re: Niedozwolone postanowienia umowne - jak w konkretnej sprawie?
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "kauzyperda" <l...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:fak2h2$jk5$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Jak wygląda w praktyce powołanie się na niedozwolone postanowienia umowne?
    > Czy żądanie uznania za niedozwolone danych postanowień powinno być zawarte
    > jako żądanie pozwu, np. obok żądania głównego czy powinien to być tylko
    > wniosek w ramach danego pozwu?
    >
    > Przepraszam, jeśli pytanie jest oczywiste, ale może ktoś może mi
    > odpowidzieć jak wygląda skorzystanie w praktyce z art. 385[1] KC? ;-)
    >
    > --
    > pozdr
    > luck

    witam!

    proponuję lekturę przepisów art.479 (36) kodeksu postępowania cywilnego i
    następnych - tam znajdziesz szczegóły sprawy; a w skrócie - składasz pozew o
    uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone; nie wnosisz zadnych opłat
    od tego pozwu - zwolnienie ustawowe;
    w razie gdybyś nie czuł się na siłach sam iść do sądu, skorzystaj z pomocy
    właściciwego miejscowo powiatowego/miejskiego rzecznika praw konsumentów;
    najważniejsze jest to, że zawsze pozew ten kierujesz do Sądu Okręgowego w
    Warszawie - Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - zawsze do Warszawy
    niezależnieod siedziby pozwanego czy też twojego miejsca zamieszkania;
    zanim jednak wystąpisz na drogę sądową, sprawdź na stronie www.uokik.gov.pl
    w zakładce dotyczącej konsumenta czy w dostępnym na stronie rejestrze
    postanowień wzorca umowy uznanych za niedozwolone nie figuruje już zbliżone
    treścią postanowienie, które uważasz za niezgodne z art.385[1]kc, a które
    znajduje się we wzorcu umowy, który kwestionujesz; zgfodnie z przepisami kpc
    które powołałem na początku, wyrok prawomocny ma skutek wobec osób trzecich
    od chwili wpisania uznanego za niedozwolone postanowienia wzorca umowy do
    rejestru, o którym własnie wspominam; oznacza to, że możesz uprzednio wezwać
    przedsiębiorcę na piśmie do dostosowania niedozwolonego postanowienia wzorca
    umowy do rejestru, tzn. wyeliminować go ze wzorca umowy, a dopiero gdy
    bezskutecznie minie termin, który mu wyznaczysz, albo nie zgodzi się on z
    twoim zdaniem, wówczas składasz pozew do sądu;

    pzdr