  • Data: 2019-05-29 14:23:35
    Temat: Re: Na religie
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2019-05-29 o 12:27, Kviat pisze:
    > A dlaczego nie? Więc sam wybierz.

    Trudno mi wybrać spośród 0 mi znanych.

    > Np. w Polsce istnieje dość liczne społeczeństwo ateistów.

    Nie istnieje dość liczne. Poza tym zamiast "społeczeństwo" lepiej użyć
    słowa "populacja", bo nie chodzi o to, aby w jakimś kraju znaleźć te 3%
    ateistów, którzy na pewno będą, tylko o to, czy jesteśmy w stanie
    stworzyć populację (czyli nie wybrane osobniki przez Kviata, tylko
    wszystkie osoby żyjące na danym terenie - nie stworzoną sztucznie), w
    której ateizm byłby dominującym nurtem i aby wynikały z niego korzyści
    pozwalające uznać, że populacja taka lepiej rozwija się od innej
    populacji, która jest wierząca.

    > Myślenie, że społeczeństwo to tylko jakieś państwo, albo jakaś grupa
    > narodowa, to błędne myślenie.

    Zatem na tym przykładzie widać, że jest to strategia ewolucyjnie
    niestabilna, ponieważ:

    a/ ateistów jest zdecydowana mniejszość
    b/ nie jest to cecha, która przechodzi z pokolenia na pokolenie. Ateiści
    to incydentalne osobniki w rodzinach wierzących, a nie jakaś trwająca
    przez pokolenie cecha, która by zwiększała dostosowanie do środowiska
    (tzw. fitness). Nawet w obrębie danej osoby, ateista jest zwykle
    otoczony rodziną i znajomymi wierzącymi. Gdyby brak wiary był
    rzeczywiście korzystniejszy, oczekiwano by wówczas, że to ateizm będzie
    dominującym poglądem, a wiara marginesem.

    --
    Liwiusz