  • Data: 2023-06-12 12:28:02
    Temat: Re: Mundur galowy
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 9 Jun 2023 18:30:01 +0200, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    szefa-boa-pentagon-nie-ma-sladu-decyzji-690711416746
    2880a

> [...]
    > odznakę. Bo reszta już wcale nie jest taka oczywista, jak to
    > dziennikarze napisali.
    >
    > Obowiązek uzyskania zgody Prezydenta RP dotyczy orderów, odznaczeń oraz
    > "zaszczytnych tytułów" nadanych przez władze obcego państwa (art. 5 Ust.
    > z dnia 16 października 1992 r. o orderach i odznaczeniach). O ile dobrze
    > widzę, to jest to Odznaka CIB - Combat Infantryman Badge. To jest
    > odznaka, a nie odznaczenie. Nadawane jest - o ile wyczytałem w WIKI -
    > przez dowództwo Armii USA. O ile nie będzie tam jakiegoś zamachu stanu,
    > to raczej nie są "władze obcego państwa".

    Na prywatną organizację też nie wygląda.
    Ale ale ... czy "ordery"/odznaczenia nizszego rzędu, nie sa w USA
    przyznawane przez "władze wojskowe"?

    > W Ustawie o Policji (art. 63) jest przepis nakazujący uzyskania zgody na
    > przynależność do międzynarodowych czy zagranicznych stowarzyszeń.

    A do polskich można bez ograniczeń?

    > Przyznam, że nie przychodzi mi do głowy żaden przepis obligujący
    > policjanta do uzyskania zgody na uzyskanie zagranicznej odznaki. Nie
    > upieram się, ale chętnie bym poznał, jaki to przepis obliguje policjanta
    > do uzyskania jakiejkolwiek zgody. Natomiast odznaczenia zagraniczne nosi
    > się do munduru. Nie działa obecnie serwer prawa i nie mogę znaleźć
    > odpowiedniego przepisu, ale to dość powszechna praktyka.

    No, jak zatwierdzone w stosownej procedurze, to czemu nie.

    Ot taki maly przyklad
    https://www.eska.pl/kielce/grzegorz-borowiec-dowodca
    -polskich-ratownikow-pochodzacy-z-powiatu-jedrzejows
    kiego-wyrozniony-przez-prezydenta-turcji-aa-bqFW-yvF
    r-FyDU.html

    "Brygadier Grzegorz Borowiec, strażak dowodzący polską grupą
    ratowniczą działającą po trzęsieniu ziemi w Turcji, otrzymał
    wyróżnienie od prezydenta tego kraju"

    I jak tu nie nosic.

    > Po za tym, o ile się orientuję, to obowiazek uzyskania zgody na nadanie
    > obcokrajowcowi odznaczenia spoczywa na stronie odznaczającej, nie zaś
    > odznaczonym. Bo ten - przynajmniej teoretycznie - powinien być
    > zaskoczony.

    Trudno tez, aby druga strona znala wszystkie niuanse naszego prawa.
    Choc amerykanscy wojskowi maja podobne przepisy.

    Oni uważają, ze sie należy, i pie* władze odznaczonego :-)

    > Sam wniosek jest niejawny (w Polsce zastrzeżony).
    > Oczywiście, jak Ci się każą na galowo stawić na zbiórce, to możesz się
    > spodziewać czegoś, no ale wyobraź sobie, ze nagle wręczają Ci
    > zagraniczne odznaczenie, a Ty uciekasz, by przed jego przyjęciem napisać
    > raport. To byłoby dość kuriozalne.

    Skoro na zbiorce i na galowo, to chyba nasze władze o tym wiedziały.
    I w jakis sposób akceptowały.

    Ten powyzej w Turcji, to w czasie osobnej wizyty, ale czyz prezydent
    Turcji nie mógl wyrazic wdzięczności na gorąco?
    Co najwyzej odznaczony powie, ze bardzo sie cieszy, ale z powodu
    przepisów przyjąc nie moze, prezydent Turcji wyrazi zrozumienie,
    bo moze ma podobne przepisy, i powie, ze na drogę oficjalną wystąpili,
    a na razie niech sie uwaza za odznaczonego, bo zasłużył, i stanie do
    fotki z medalem.

    Zaraz zaraz ...
    Art. 5. Obywatel polski może przyjąć order, odznaczenie lub inne
    zaszczytne wyróżnienie nadane przez najwyższe władze obcego państwa,
    po uzyskaniu na to zgody Prezydenta.

    i ja tu widze:
    -po nadaniu. czyli najpierw nadanie, potem zgoda,
    -nie widzę ... kto moze wystąpić o zgodę? Odznaczony, czy ktokolwiek?

    -nie widzę ... a jak to nasz Prezydent chce nadać obywatelowi
    zagranicznemu, to gdzie jest napisane, ze powienien uzyskać zgode
    obcej władzy?

    > Dlatego - jeśli by zgoda była
    > wymagana - to załatwia to odznaczający. W Polsce jest obowiazek
    > odpytania za pośrednictwem Ministerstwa Spraw Zagranicznych kraju
    > obywatelstwa odznaczanego.

    A podasz przepis, gdzie jest obowiązek zapisany?

    A przyklad idzie z góry
    https://www.rp.pl/opinie-prawne/art12799571-przyjmow
    anie-orderow-i-odznaczen-zagranicznych-nie-sa-przest
    rzegane-robert-tabaczewski-i-pawel-jakubowski

    "Ostatnio spore zainteresowanie polskich mediów wzbudziło przyjęcie
    przez Jarosława Kaczyńskiego drugiego, według starszeństwa, znaku
    zaszczytnego Gruzji, a mianowicie Orderu Zwycięstwa św. Jerzego.
    Odznaka tego orderu została wręczona prezesowi PiS przez Micheila
    Saakaszwilego w lipcu tego roku. "

    J.