  • Data: 2023-06-12 15:56:01
    Temat: Re: Mundur galowy
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 12.06.2023 o 12:28, J.F pisze:

    > Na prywatną organizację też nie wygląda. Ale ale ... czy
    > "ordery"/odznaczenia nizszego rzędu, nie sa w USA przyznawane przez
    > "władze wojskowe"?

    Nie będę się wypowiadał, bo nie wiem, tym nie mniej ani to order, ani
    odznaczenie.

    > A do polskich można bez ograniczeń?

    Tak. Informujesz raportem i ma to nie być partia polityczna.

    > No, jak zatwierdzone w stosownej procedurze, to czemu nie.
    >
    > Ot taki maly przyklad
    > https://www.eska.pl/kielce/grzegorz-borowiec-dowodca
    -polskich-ratownikow-pochodzacy-z-powiatu-jedrzejows
    kiego-wyrozniony-przez-prezydenta-turcji-aa-bqFW-yvF
    r-FyDU.html

    "Brygadier Grzegorz Borowiec, strażak dowodzący polską grupą
    > ratowniczą działającą po trzęsieniu ziemi w Turcji, otrzymał
    > wyróżnienie od prezydenta tego kraju" I jak tu nie nosic.

    Na temat takich orderów czy pamiątek przeważnie śmieszkują osoby nie
    mające zielonego pojęcia jak i za co się to daje. Pomijając nieliczne
    przypadki, to nie dostajesz odznaczenia państwowego za ujęcie groźnego
    bandyty - przykładowo. W praktyce często tak bywa, ale w uzasadnieniu
    pisze się o oddaniu dla służby, poświęceniu i innych podobnych
    frazesach. Mamy order "za ofiarność i odwagę", który daje się za
    określony czyn. Ale nawet nie wiesz, podobnych czynów jest na co dzień
    popełnianych. Ilu ludzi ratuje innych i nikt im orderu nie daje.

    Jestem prawie pewien, że order dla Brygadiera, to podziękowanie dla
    wszystkich polskich ratowników, którzy tam byli - dostał dowódcza.

    > Trudno tez, aby druga strona znala wszystkie niuanse naszego prawa.
    > Choc amerykanscy wojskowi maja podobne przepisy. Oni uważają, ze sie
    > należy, i pie* władze odznaczonego :-)

    Błądzisz. Chcąc komuś uczynić zaszczyt, przede wszystkim dbasz o t\o, by
    to nie był problem.

    > Skoro na zbiorce i na galowo, to chyba nasze władze o tym wiedziały.
    > I w jakis sposób akceptowały.

    Ogarniasz, o czym ja piszę? Ja nie wiem w jaki sposób Generałowi to
    wręczono. Po zatym, jesl ito była uroczysta zbiórka w USA, to polskie
    władze mogą o tym nie wiedzieć.

    > Ten powyzej w Turcji, to w czasie osobnej wizyty, ale czyz prezydent
    > Turcji nie mógl wyrazic wdzięczności na gorąco?

    Sądzę, że nie, albowiem najpierw musiała przejść odpowiednia procedura.
    Tego nie robi się na wariata.

    > Co najwyzej odznaczony powie, ze bardzo sie cieszy, ale z powodu
    > przepisów przyjąc nie moze, prezydent Turcji wyrazi zrozumienie, bo
    > moze ma podobne przepisy, i powie, ze na drogę oficjalną wystąpili, a
    > na razie niech sie uwaza za odznaczonego, bo zasłużył, i stanie do
    > fotki z medalem.

    I ja się boję, że dokładnie tak to mogło wyglądać. Tylko tego później
    już nikt nie zrobił. Ale to domysł, a nie wiedza.

    > Zaraz zaraz ... Art. 5. Obywatel polski może przyjąć order,
    > odznaczenie lub inne zaszczytne wyróżnienie nadane przez najwyższe
    > władze obcego państwa, po uzyskaniu na to zgody Prezydenta.
    >
    > i ja tu widze: -po nadaniu. czyli najpierw nadanie, potem zgoda, -nie
    > widzę ... kto moze wystąpić o zgodę? Odznaczony, czy ktokolwiek?
    >
    > -nie widzę ... a jak to nasz Prezydent chce nadać obywatelowi
    > zagranicznemu, to gdzie jest napisane, ze powienien uzyskać zgode
    > obcej władzy?

    To gdzieś widziałem. I nie Prezydent pyta. Zanim Prezydent RP dostanie
    wniosek do rozpatrzenia muszą być dołączone stosowne zgody, opinie itd.
    I właśnie dlatego te dokumenty są niejawne. Powiedzmy, ze oceniam, że
    order powinie dostać mój kolega Słowak. Piszę wniosek. Potem to jest
    Słowacy zgodę wyrażają, ale Pan Prezydent jest odmiennego zdania. Wiesz,
    jakie by to było głupie, jakby się ktoś o tym dowiedział?

    > A podasz przepis, gdzie jest obowiązek zapisany?

    Art. 31.5 Ustawy o orderach - ale pośrednio. Jest gdzieś jeszcze
    procedura do tego, ale nie pamiętam gdzie.

    --
    (~) Robert Tomasik