  • Data: 2023-06-11 16:59:19
    Temat: Re: Mundur galowy
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 11.06.2023 o 14:02, Shrek pisze:

    > Z tego co zrozumiałem, to robert twierdził, że odznaczający informuje
    > MSZ bez wiedzy odznaczanego i prezydent wydaje taką zgodę bez wiedzy
    > odznaczanego. Może i tak - w sumie takie rzeczy moga być "uregulowane"
    > protokołem dyplomatycznym i wtedy odznaczony zakłada że zgoda prezydenta
    > "in blanco" została wydane a on odbierając odznaczenie ją akceptuje.

    Na pewno tak jest w wypadku odznaczeń państwowych. Sam wniosek jest
    niejawny (o ile pamiętam zastrzeżony). Na wniosku jest miejsce na tzw.
    drogę służbową, czyli zgody i opinie poszczególnych przełożonych. Nie
    widziałem wniosku do zagranicznego, ale śmiem twierdzić, że zanim
    Prezydent RP medal przyzna musi być na nim zgoda właściwych organów.
    Przyznam, że nie wiem, jak to dokładnie wygląda w wypadku dekoracji
    obcokrajowca.

    Teraz nie wiadomo, jak który kraj ma. Bo w wypadku takiej Wielkiej
    Brytanii, to by trzeba znać ich prawo, czy Król ma wyrazić zgodę, czy
    Premier - przykładowo. A może nie mają takich obostrzeń. Są też tzw.
    "zgody blankietowe", czyli są pewne uzgodnienia międzynarodowe, dla
    których odnośna władza Polski wyraziła zgodę na wręczanie odznaczeń nie
    wnikając w to, komu dadzą mając zaufanie, że nie będą tu kombinować.

    No i trudno, by władze Amerykańskie znały "na wyrywki" przepisy
    wszystkich krajów. Nie zdziwił bym się, gdyby było jakieś porozumienie,
    czy umowa międzynarodowa mówiąca o tym, że przykładowo Amerykanie mogą
    dekorować żołnierzy polskich współdziałających z ich wojskami, a władze
    Polskie żołnierzy Amerykańskich z nami współdziałających - bez
    konieczności uzgadniania personalnie. Generalnie ma nad tym panować MZS.
    --
    (~) Robert Tomasik