    From: spp <s...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Mandat za przekroczenie predkosci w czechach.
    Date: Tue, 28 Jun 2011 18:06:16 +0200

    W dniu 2011-06-28 17:51, Robert pisze:

    > Czy z tego ma wynikać że czeska policja jest czeskim komornikiem? :)
    >
    > Nawet w dzikiej polsce, policja nie "bierze na dołek" dłużników :)
    > Nie byłem w czechach od kilkudziesięciu już lat, ale z tego co piszesz
    > oznaczałoby że czesi nie mają długów, lub też - że ich drogi święcą
    > ...pustkami - skoro policja wsadza na dołek tych co mają długi :)

    Mylisz obywatela Czech którego władza ma zawsze pod ręką z obywatelem
    innego kraju.

    Tak wygląda procedura wobec cudzoziemca karanego mandatem w Polsce -
    czeska będzie prawie identyczna:

    "W jaki sposób cudzoziemiec jest karany za popełnione wykroczenie?

    Zgodnie z art. 98 § 2 Ustawy z dnia 24 sierpnia 2001r. Kodeks
    postępowania w sprawach o wykroczenia ( Dz. U. Nr 106 poz. 1148)
    mandatem karnym gotówkowym, może być nałożona grzywna jedynie wobec
    osoby czasowo przebywającej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub
    niemającej stałego miejsca zamieszkania albo pobytu. Mandat taki staje
    się prawomocny z chwilą uiszczenia grzywny funkcjonariuszowi, który ją
    nałożył.
    Odmowa przyjęcia mandatu bądź nieuiszczenie grzywny rodzi skutek prawny
    w postaci skierowania wniosku o ukaranie do Sądu Rejonowego Wydz.
    Grodzki. W stosunku do osób przebywających jedynie czasowo na terytorium
    Rzeczypospolitej Polskie zachodzi uzasadniona obawa, że rozpoznanie
    sprawy w postępowaniu zwyczajnym będzie niemożliwe lub znacznie
    utrudnione, dlatego też stosuje się tryb przyspieszony.
    Sąd skazując osobę czasowo przebywającą na terytorium Rzeczypospolitej
    Polskiej zarządza zatrzymanie jej paszportu lub innego dokumentu
    uprawniającego do przekroczenia granicy, na czas do stawienia się do
    wykonania kary lub uiszczenia grzywny w terminie 3 dni, pod rygorem
    wykonania zastępczej kary aresztu, którą na wypadek nieuiszczenia
    grzywny w terminie orzeka przyjmując 1 dzień aresztu za równoważny
    grzywnie od 20 zł do 150 zł, przy czym kara zastępcza nie może
    przekroczyć 30 dni aresztu; zarządza ponadto, na wypadek nieuiszczenia
    grzywny w terminie 3 dni, natychmiastowe wykonanie kary zastępczej."

    --
    spp