    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <keluue$2pa$1@usenet.news.interia.pl> <510e856e$1@news.home.net.pl>
    <kem3u9$2pa$2@usenet.news.interia.pl>
    <510e9591$0$1231$65785112@news.neostrada.pl>
    <kembj4$ben$1@node1.news.atman.pl>
    <510eb80a$0$26697$65785112@news.neostrada.pl>
    <kemigi$idp$1@node1.news.atman.pl> <kemmp5$co9$1@usenet.news.interia.pl>
    <kemv5c$ql0$1@mx1.internetia.pl>
    <510f021a$0$1298$65785112@news.neostrada.pl>
    <ken25n$co9$6@usenet.news.interia.pl> <ken3qm$ri1$2@node2.news.atman.pl>
    <ken4kc$co9$8@usenet.news.interia.pl> <keo95t$tgr$3@node2.news.atman.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1302041418480.2944@quad>
    <510fd338$0$1212$65785112@news.neostrada.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1302051017440.2148@quad>
    Subject: Re: Mandat od ITD bez zdjecia
    Date: Tue, 5 Feb 2013 17:58:18 +0100

> [...]
    > Obawiam się, że co najmniej w pierwszej instancji sądy mogą
    > "na chłopski rozum" karać "zwykłych" właścicieli którzy będą się
    > bronili "niepowierzeniem", ale już każdy z prawników wyłga się
    > tym samym argumentem.
    > Tak jak ktoś pisał - wystarczy umożliwić korzystanie z pojazdu,
    > ale nie indywidualnie, bez "powierzania".
    > IMO trzeba się zgodzić, że takie działanie nie jest nijak
    > zabronione, ewentualną odpowiedzialnosć kierowca poniesie
    > WYŁĄCZNIE jakby z takiego udostępnienia *skorzystał* ktoś
    > kto nie ma prawa jazdy (nie wystarczy, że "mógł skorzystać"!).

    Nie do końca sie z Tobą zgadzam, a i nie do konca rozumiem, co masz na
    myśli. Osobiście uważam, że należy odróżniać powierzenie komuś pojazdu, od
    umożliwienia jego prowadzenia. Jak powierzę osobie nie posiadającej prawa
    jazdy pojazd pod warunkiem, że załatwi sobie osobę ze stosonymi
    uprawnieniami, to nie widzę w tym niczego złego. To jest jak najbardziej
    naturalna sytuacja.

    > No i pat.

    > IMO osoby zwracające uwagę, że taki sam problem prawny występuje
    > przy jednej osobie mają rację.
    > To, że np. Ty sobie nie wybrażasz że położyć gdzieś kluczyk
    > i powiesz "do pojutrza samochód mi nie jest potrzebny, można
    > brać" (lub odpowiedniej treści karteczkę zostawisz przy
    > kluczyku), wcale nie znaczy że to działanie jest zabronione.

    Taż o tym piszę cały czas, że to, iż ja nie powierzyłem mojego samochodu
    nikomu, a jednak ktoś jeździł wcale nie musi być równoważne z tym, ze go
    skradziono. Z tym, że ja przepis o obowiazku "wiedzenia", komu pojazd
    powierzono do prowadzenia obliguje jego właściciela do posiadania takiej
    wiedzy i już. Przy kilku właścicielach nie wiadomo, którego karać.

    > A NAWET JAKBY BYŁO, to można ukarać właściciela wyłacznie za
    > takie działanie, a nie za to, że zgodnie z prawdą mówi
    > że nikomu NIE POWIERZAŁ!

    Też tak uważam.

    > No.
    > A teraz odwróć kota ogonem i odpowiedz na pytanie, z jakiej paki
    > właściciel miałby mieć obowiązek "powierzania" komukolwiek swojego
    > mienia, skoro w konstytucji wyraźnie zapisano, że obowiązek
    > można nałożyć wyłącznie ustawą.
    > A on wziął i udostępnił samochód każdemu chętnemu kto był na
    > danej posesji. Nawet nie wie kto tam był.

    Dość ciekawa koncepcja, ale w wypadku jednego właściciela mnie nie
    przekonuje. Tu wchodzimy już w obszar wykładni, co rozumiemy pod słowem
    "powierzył".

    > Ale to podobnie działa np. przy kontroli skarbowej - przyjmowane
    > bywają bezzasadne mandaty (na .podatki ktoś ostatnio zapodał
    > taki przykład), w obawie, że ew. kontrola "odwetowa" spowoduje
    > zablokowanie przedsiębiorstwa.

    Przehjrzałem pobieżnie grupę, ale przynajmniej w tematach nie znalazłe,
    zatem trudno mi się odnieść.

    > A tam, prowadzenie bez uprawnień nie uprawnia do przekraczania
    > prędkości,
    > a piszesz tak jakby ta kara miała być "w zamian".
    > Mogliby posłać sprawę do sądu o oddzielne ukarania :>

    W tym konkretnym wypadku Straż Miejska uznała, że skoro powierzono pojazd,
    to ta osoba musiała prowadzić. Wskazany nie chcąc wskazać prowadzącego sam
    sie przyznał do winy, bo mu taniej wyszło. A punkty, to sobie mogą
    naliczać. Aż sie dziwię, że nie zainteresowano się tym dziwadłem w chwili
    rejestracji punktów :-)