    From: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Legalność starego oprogramowania
    Date: Fri, 05 Feb 2010 12:30:14 +0100

    W dniu 2010-02-04 21:03, aari^^^ pisze:
    > Dnia Wed, 03 Feb 2010 10:43:30 +0100, Przemysław Adam Śmiejek powiedział:
    > No a nie.
    > Najpierw musisz udowodnić, że to Twój rower.

    No. Więc jak ja mam papiery zakupu tego rowera, a ty nie masz, to masz
    wtopę. Jeśli ja faktycznie je zgubiłem, to gorzej, choć pewnie mogę
    udowadniać ze świadkami.

    > Bo inaczej nic by Cię nie mogło powstrzymać przed wymyśleniem sobie, że
    > dowolny zawodnik, który akurat nie ma paragonu za swój rower, jest
    > złodziejem.

    Owszem, dlatego właśnie nie jesteś ścigany za dowolny program.

    > Pytanie za pięć punktów: W przypadku, gdy oskarżysz mnie o kradzież roweru,
    > kto musi *dowieść*, że to jego rower?

    No ja. Więc dowodzę, bo mam papiery na niego. Uważasz, że producent nie
    ma dowodów na bycie producentem?

    > A te nośniki to puste niby są, czy może jednak znajdują się na nich
    > ezemplarze oprogramowania? :)

    Tak, znajduje się na nich cyfrowa kopia, której możesz używać na
    podstawie licencji.

    > Możesz sprecyzować (najlepiej posiłkując się jakimiś konkretnymi
    > przepisami), w jaki sposób zawarłem tą umowę?

    No normalnie... Zakupiłeś oprogramowanie, otworzyłeś pudełko,
    zainstalowałeś, a nawet kliknąłeś, że akceptujesz umowę.

    > Nie wiem co Ci się należy, ani skąd w Tobie pęd do "używania cudzej
    > właśności za swoją", niemniej jednak ja mówię o sytuacji, gdy używam
    > egzemplarza, który, uwaga, LEGALNIE *ZAKUPIŁEM*, a pomimo tego Ty uważasz,
    > że go "ukradłem", bo nie mam życzenia na Twoje zawołanie pokazywać
    > paragonu.

    Czyli jesteś nieodróżnialny od złodzieja.

    > Mam przecież program, którego egzemplarz *ZAKUPIŁEM*.

    A skąd wiadomo, skoro nie chcesz okazać dowodu zakupu? Na razie masz mój
    program i ja twierdzę, że mi go zabrałeś. Mam dowód -- ty masz mój
    program. Teraz ty udowodnij, że ci go wynająłem i że pozyskałeś go
    legalnie.

    > BTW: zdecyduj się w końcu, bo mówisz to, co Ci akurat pasuje, przecząc
    > temu, co mówiłeś wcześniej.
    > Jak ktoś ściągnie z warezów, to wg tego, co napisałeś w tym akapicie, "ma
    > program".

    Ma nieautoryzowaną kopię używaną nielegalnie.

    > A jak ktoś kupi w sklepie, to piszesz, że nie ma programu (bo przecież
    > sklep oprogramowania nie sprzedaje, więc jakże mógłby mieć?).

    Owszem, ma autoryzowaną kopię używaną zgodnie z licencją.

    > Ale zakupienie w sklepie *JEST* pozyskaniem z legalnego źródła.

    Owszem. Więc udowodnij, że kupiłeś z legalnego źródła. Na razie masz mój
    ,,rower'' i ja mam dowody, że on jest mój. Okaż umowę pożyczenia.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek