    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kupno domu na wsi komplikacje prawne.
    Date: Wed, 11 Apr 2007 23:28:02 +0200

    Użytkownik "Maria" <m...@d...com> napisał w wiadomości
    news:evjhvg$ger$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Wizyta sąsiadów niczego nie zmieni ale ich donos do nadzoru budowlanego tak.
    > O ile pamiętam to pracownicy nadzoru pojawią się za "donosem" mniej więcej po
    > trzech tygodniach i będą wykonywać swoje obowiązki. I nie będzie ich wówczas
    > interesować, że nabywca "nie wiedział". Rozbiórka albo legalizacja.

    A jak sam pójdzie zadenuncjuuje, to niby co to zmieni?

    > A legalizacja jest naprawdę droga- całe piętro + budynek gospdarczy to może
    > być koszt nawet do 30 tys pln+ plany+ mapki.
    > Taniej może być jeśli potencjalny nabywca sam wybierze się do nadzoru
    > budowlanego z mapkami, zdjęciami i poprosi ich o pisemną opinię na ten temat.

    A pracownicy Nadzoru otrzymawszy urzędowo tę wiadomość, to co niby mają począć?

    > Sprawa jest o tyle ryzykowna, że jeśli nieodpowiednio się do niej ktoś
    > zabierze to obecny właściciel będzie mieć poważne problemy.

    Ktoś tę zabę zjeść musi. chyba z dwojga złego lepiej, by zjadł poprzedni
    właściciel, niż nabywca.

    > Jedno jest pewne, bez pisemnej opinii z nadzoru budowlanego kupno takiej
    > nieruchomości może być nieopłacalne.

    A możesz przybliżyć, co to ma być za pisemna opinia? Nadzór otrzymawszy takie
    zawiadomienei nie ma innego wyjścia jak wszcząć procedurę admnistracyjną.

    > A sprawę utrzymania ceny sprzedaży także po legalizacji też można łatwo
    > rozwiązać podpisując umowę wstępną warunkową a formie aktu notarialnego.

    Jest to faktycznie jakieś tam rozwiązanie.

    > Kwestia przedawnienia chyba też nie jest aż taka jednoznaczna. Czy istnieją
    > jakieś dowody na to, że samowola powstała 30 lat temu a nie 5? Doszłyby dość
    > drogie ekspertyzy+ odwołania, prawnicy.

    To prokurator musi dowieść, ze nie powstała 30 lat temu. To jest dopiero trudne.

    > I jeszcze jedna uwaga. Na wsiach panują dziwne zwyczaje. To, że obecnego
    > właściciela nikt przez tyle lat nie "sypnął" nie oznacza, że dla nowego
    > właściciela sąsiedzi będą tak samo życzliwi.
    Jestem tego samego zdania. Tyle, że uważam, że legalizacja będzie wbrew pozorom
    stosunkowo prosta.