    Date: Tue, 26 Apr 2022 13:41:01 +0200
    Subject: Re: Korelacja
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <S5m7K.111513$f91.56194@fx09.ams1> <t3lkn9$41r$1@gioia.aioe.org>
    <s228K.423405$Lc1.46000@fx12.ams1> <t3qpb8$pqu$1@gioia.aioe.org>
    <6Jm8K.27881$4Og.1686@fx08.ams1>
    <6262cc04$0$458$65785112@news.neostrada.pl>
    <ErI8K.245000$Xa1.220399@fx10.ams1>
    <i6otjjh1lowd.hiqfoqveq3qn$.dlg@40tude.net>
    <1tx9K.290293$2OB.147654@fx09.ams1>
    <1...@4...net>
    <6266ab46$0$484$65785112@news.neostrada.pl>
    <q...@4...net>
    <6267c29e$0$469$65785112@news.neostrada.pl>
    <1kx8njjmyp1l7$.1d5al4fsn3fav.dlg@40tude.net>
    From: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 26.04.2022 o 13:15, Olin pisze:

    > Tu masz coś więcej o tej 'jednostce':
    > http://www.deltami.edu.pl/temat/fizyka/fizyka_kwanto
    wa/2017/10/23/Skad_sie_bierze_dlugosc_Plancka/

    Ale nawet ta stoi napisane że jest to jednostka. Wynikająca ze stałych
    fizycznych.

    > "otrzymujemy minimalny rozmiar wyznaczony przez prawa fizyki:
    > l_p ? 1.616 e-33cm,
    > a więc (niespodzianka!) minimalnym rozmiarem okazuje się długość Plancka
    > l_p."

    Całość brzmi:

    "jednak jedynie do momentu, w którym |R = l, ponieważ dla R > l nasz
    _system_pomiarowy_ zaczyna znajdować się wewnątrz czarnej dziury, do
    której z definicji nie mamy dostępu. Łącząc powyższe oszacowania,
    otrzymujemy minimalny rozmiar wyznaczony przez prawa fizyki:"

    To jest minimalna odległość jaką potrafimy teoretycznie zmierzyć a nie
    minimalna jaka może istnieć (może być i tak ale tego nie wiemy).
    Podobnie jak jesteśmy w stanie zobaczyć obiekty jedynie w obrębie
    widzialnego wszechświata i zmierzyć odległości do nich. Co nie znaczy że
    dalej obiekt nie istnieją - istnieją i nawet teoretycznie możemy
    obserwować ich znikanie za horyzontem. Tylko nie potrafimy ich już
    zmierzyć odległości do nich. Po prostu na gruncie znanej nam fizyki nie
    ma sensu fizycznego rozpatrywanie odległości większych niż obserwowalny
    wszechświat. Inna analogia to czas - rozpatrujemy to co wiemy od
    wielkiego wybuchu (na stan naszej wiedzy) tego co przed nie potrafimy
    określić. NIe znaczy to jednak że nic nie było - tak sobie obecnie
    roboczo i filozoficznie zakładamy, bo po prostu nie wiemy i nie mamy
    narzędzi żeby "tam grzebać". Możemy sobie teoretyzować do woli, ale
    obecnie to bardziej kwestio filozofii niż nauki ścisłej;)

    Więc tak - masz rację, że długość planka jest mocnym kandydatem do
    najmniejszego kwantu przestrzeni jeśli okazłaby się ona kwantowalna.
    Jednak tej dyskretności nie dowodzi.

    PS - muszę przyznać, że choć ta część dyskusji jest trudniejsza niż
    "szczepionkowa" to sprawia mi więcej przyjemności;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!