  • Data: 2002-04-04 13:31:20
    Temat: Re: Kontrola w firmie
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 4 Apr 2002, Tomisław Kityński wrote:

    > Hmm, trochę to IMO dziwne, bo przecież kontrolowany ma być zakład
    > pracy, a nie pracownicy. Chyba że się mylę?

    Owszem, kontrolowany jest zakład pracy, ale kontrolujący nie będą przecież
    na bieżąco sprawdzać czy zabieranie mienie należy do niego czy do
    pracownika.

    > Co poza tym oznacza "uzasadnione podejrzenie"? Kontrolerzy muszą
    > mieć jakiś dowód na to, że pracownik może posiadać nielegalne treści
    > na swoim nośniku, czy wystarczy im nakaz kontroli firmy i np. "widzimisię"
    > kontrolerów?

    W praktyce raczej widzimisię.

    > czy też jako ktoś przebywający na terytorium firmy, np. gość, który
    > przyszedł z własnym laptopem --- czy kontrolerzy mają prawo do
    > skontrolowania takiego laptopa (brzmi śmiesznie, ale chciałbym się
    > upewnić).

    Jeśli rzeczywiście okaże się że to osoba postronna, to nie można
    kontrolować jej ani jej mienia, chyba żeby pomagała w ukrywaniu śladów
    przestępstwa.

    > Wracając do przeszukiwania pracowników --- jeżeli w ogóle BSA czy
    > policja ma do tego prawo(?) --- czy przeszukaniu podlegają np. ubrania,
    > podręczny bagaż itp. reczy? Czy pracownik może się nie zgodzić na takie
    > przeszukanie?

    Jeśli tam ukrywają się dowody przestępstwa (patrz wyżej).

    > A czy policja ma prawo zaglądać do mojego odtwarzacza znajdującego
    > się w firmie? Poza tym --- w wypadku np. przeszukania mieszkania również
    > można zadać pytanie --- skąd wiadomo, że znalezione w domu płyty należą
    > do mnie? No jak miałbym to udowodnić?

    Ale przecież karalne jest przechowywanie także cudzych płyt :) Poza tym
    przepadkiem objęte jest także mienie nie należące do sprawcy.

    > A jeżeli dysk ten nie jest podłączony do komputera, a spoczywa
    > bezpiecznie w torbie pracownika? Kontrola ma tam prawo zajrzeć?

    P/w

    > A nakaz kto wydaje, prokuratura? I na podstawie czego taki nakaz
    > można wydać? Na przykład donosu? Czy może to być rutynowa kontrola?

    Prokuratura z góry lub następczo w przypadkach nie cierpiących zwłoki.
    Oczywiście powinno być zawiadomienie o przestępstwie - granica między
    zawiadomieniem a donosem jest dość cienka.

    > Padło tutaj sformułowania "dowody przestępstw" --- czy o popełnieniu
    > przestępstwa orzeka się przed zatrzymaniem dowodów, które miałyby na

    No to "dowody potencjalnych przestępstw".

    > Jeżeli okaże się, że podejrzenia były bezpodstawne, to czy (i jak?)
    > można dochodzić odszkodowania za poniesione straty?

    Na zasadach ogólnych art. 417 KC.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)