    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kontrola policyjna i prawa
    Date: Tue, 6 Feb 2007 16:32:04 +0100

    Użytkownik "GrzegorzG" <grzegorzeg1@______o2.pl> napisał w wiadomości
    news:eqa04g$iju$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > a) Oczywiste jest, ze nie musze i nie powinienem ich wpuszczac, czy tak?

    Nie musisz. Czy nie powinieneś, to już inna sprawa. Większość wpuszcza, bo na
    korytarzu niewygodnei rozmawiać o sąsiadach, ale bardziej Tobie, niż
    policjantowi.

    > b) Co jesli jednak wejdą? (niewazne jak) bez nakazu. Czy mam prawo wtedy
    > powiedziec ze chce zadzwonic do adwokata zanim powiedza "o! ma Pan komputer!".
    > itd.

    Zanim, to nie wiem po co dzwonić. Tak dla zasady?

    > c) Czy mam prawo zadzwonic do adwokata, jesli przyjda z nakazem itd.? Chodzi o
    > unikniecie kwiatkow typu "znalezlismy po 3 miesiacach szukania pornografie
    > dziecieca na Panskim komputerze, ktory zostal w trakcie czynnosci
    > uszkodzony...".

    W jednym z pierwszych punktów protokołu, a w każdym razie na pierwszej stronie
    jest pytanie skierowane do Ciebie, czy życzysz sobie przybrać kogoś do
    przeszukania. Może to być sąsiad, ale równie dobrze Może być adwokat.

    > Wiem, ze moge sie odwolac, ale odwolania mozna sobie wsadzic, wolalbym to jak
    > najwczesniej załatwiać.

    Między nami mówiąc, to sensu to większego nie ma. Równie dobrze sam możesz do
    protokołu takie zażalenie złożyć. Zażalenie adwokata jakiegoś większego prestiżu
    specjalnie nie ma. Na końcu po wykonaniu czynności policjant protokołuje Twoje
    oświadczenie. Pyta, czy czegoś nie uszkodzono, nie zniszczono. W tym miejscu
    możesz również powiedzieć, że wnosisz zażalenie na samą czynność. Jeśli
    przeszukanie jest na podstawie postanowienia prokuratora, to w jego treści jest
    stosowne pouczenie.

    > d) Czy maja prawo przeszukac półki, szafki itd. w poszukiwaniu nielegalnego
    > oprogramowania (rozumiem, ze mogą to miec w nakazie, wtedy jest to
    > oczywiste...)

    Nie muszą mieć w nakazie. W chwili obecnej jest taka linia orzecznictwa, że
    jeśli dokonuje się przeszukania za czymś, to należy sprawdzać wszystko. Czyli
    gdy się idzie po telewizor, to szuka się również narkotyków, broni i lewego
    oprogramowania. Inna sprawa, jak to w praktyce wygląda. Znalezienie narkotyków
    czy broni ukrytej w domu bez psa jest nierealne, a idąc po telewizor nikt psa
    nie bierze. podobnie w wypadku komputera, na którego zabezpeiczeniu zna sie
    ograniczona liczba policjantów. Nie latają na każde przeszukanie.

    > e) Czy ktos moze potwierdzic czy w koncu czepiaja sie glownie oprogramowania,
    > czy takze mp3 i filmow divx?

    A kto ma Ci to potwierdzić albo zaprzeczyć? Co kraj to obyczaj. Prędzej należało
    by prześledzić wyroki skazujące w tych sprawach. Bo tu moga być dopiero klocki.
    Tak podejrzewam, choć nie sprawdzałem.

    > f) Czy maja prawo zrobic cokolwiek zanim przyjedzie moj potencjalny adwokat?

    Tak. Nie ma ścisłego limitu czasu. Jest zapis o trudnościach. A więc te
    kilkadziesiąt minut poczekają, skoro adwokat już jedzie. Ale nikt nie będzie
    czekał w nieskończoność. Limit czasowy zależy głównie od cierpliwości
    policjantów i Twojego podejścia do sprawy. Znam przypadki, gdy czekano kilka
    godzin.

    > g) Czy mozna gdzies w sieci znalezc jakis wzor nakazu, zeby wiedziec czy to
    > nie oszusci z falszywym nakazem?

    W razie wątpliwości wykręcasz 997 i pytasz dyżurnego, czy wie coś o
    przeszukaniu. Ma wiedzieć. Jak nie wie, to gwarantuję Ci, że prawdziwi
    policjanci pojawia się bardzo, nawet niespodziewanie szybko i to w dużej ilości.
    Wówczas najlepiej położyć się na ziemi, bo będzie bardzo gorąco. Ale przypadki
    fałszywych policjantów przychodzących po komputery nie zdarzają się często.
    Załóżmy kilka za ostatnie kilknaście lat. Statystycznie masz niewielką szansę by
    się z nimi spotkać.

    Podawanie wzoru nakazu nie ma większego sensu, bo to nie jest druk, tylko pismo
    od prokuratora. W obrębie tej samej prokuratury funkcjonuje kilka wzorów.
    Zformalizowany jest nakaz kierownika jednostki policji. Nie mam pod ręką, ale to
    taka kartka o wymiarach chyba 10 x 10 cm z pieczątką jednostki i podpisem
    komendanta albo dyżurnego. W każdym razie każdy policjant ma mieć legitymacje
    służbową i to powinno dla Ciebie być wyznacznikiem legalności ich działania.

    > Co jesli w domu sa 2 komputery? Ktory sprawdzaja? Oba podlaczone do routera?
    > Czyli znowu pytanie do nakazu. Konkretny IP sprawdzaja czy co?

    To zależy po co przyszli i czy zorientują się, że są dwa.