    From: roburkov <r...@g...ciach.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kompensata.
    Date: Thu, 2 Mar 2006 18:50:51 +0100

    oMULEc pisze:

    > zagadnienie. Jesli nie zaplace czynszu, umowa jest i tak rozwiazana i do
    > konca marca trwa okres wypowiedzenia, to czy ostatniego marca (wymagalnosc
    > kaucji) taka kompensata moze prawnie miec miejsce? Rozumiem, ze wynajmujacy
    > moze mi naliczyc odsetki, ale wole to niz brak zwrotu kaucji :(
    > Co w takim przypadku? Powinienem go poinformowac jak zwrot kaucji stanie sie
    > wymagalny, zeby sobie to skompensowal z naleznoscia za wynajem?

    Nie wiem jak wyglada zapis umowny o zasadach zwrotu kaucji, jednak jesli
    kaucja staje sie wymagalna juz z chwila wygasniecia najmu to mozesz potracic
    ja 1 kwietnia. Oczywiscie wynajmujacy moze naliczyc Ci odsetki umowne lub w
    ich braku ustawowe. Do potracenia wystarczy pismo, w ktorym oswiadczasz, ze
    dokonujesz potracenia w/w kwot.

    > Druga kwestia to jego mozliwosci zatrucia mi zycia do konca marca. Moze
    > zmienic zamki, utrudnic mi korzystanie z lokalu lub cos innego? Do takich
    > spraw chyba konieczny jest wyrok sadu (zabezpieczenie naleznosci), czy cos
    > takiego wogole moze miec miejsce kiedy kaucja przewyzsza wysokosc zobowiazan
    > (kaucja 14 tys zl, ostatni czynsz za wynajem - 7 tys zl.)

    Wynajmujacy nie moze zabronic Ci dostepu do lokalu. Zabezpieczenia sadowego
    tez na pewno nie uzyska. Natomiast stosownie do tresci art. 671 kc przysluguje mu
    ustawowe prawo zastawu i zatrzymania na Twoich rzeczach znajdujacych sie w
    najetym lokalu do czasu uiszczenia czynszu. Naturalnie po dokonanym
    potraceniu nie bedzie juz uprawniony do posiadania tych przedmiotow.

    --
    Pozdrowienia,
    roburkov