    From: "Jotte" <t...@W...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Komornik chce moj telewizor :(
    Date: Fri, 24 Feb 2006 20:42:22 +0100

    W wiadomości news:C0251546.22ECC%martzisch@o2.pl Pawel Marcisz
    <m...@o...pl> pisze:

    > Nie ma wymogiu, żeby niewypłacalność spowodowana była jedną czynnością.
    Aż mnie korci, żeby zastosować tu "argumentację" "na Johnsona", ale się
    powstrzymam. ;)

    > Czynności te wzięte z osobna będą bezskuteczne względem wierzycieli, po
    > wniesieniu skargi pauliańskiej. I (najpewniej) spokojnie możesz za nie
    > zostać pociągnięty do odpowiedzialności z art. 300 kk.
    Najpewniej? Ale nie na pewno, co?

    > Tak. Masz starą numerację, czyli stary kodeks. Wyjawienia majątku - art.
    > 913 i nast. Przynajmniej tam to jest obecnie.
    Mam, dzięki. Ale nadal - "może żądać", "złożenia przyrzeczenia". Powtórzę
    więc - żądać nie znaczy dostać, a do złożenia przyrzeczenia nie można nikogo
    zmusić. Chyba, że w kretyńskim polskim prawie dopuszczalne jest uznanie, że
    osoba przyrzeczenie złożyła, chociaż go nie złożyła, podobnie jak
    dopuszczalne jest uznanie, że adresat przesyłkę skutecznie otrzymał, chociaż
    jej nie otrzymał.
    Ten zapis jest wg mnie w znacznej części przypadków zwyczajnie martwy.

    > Tak jest o *grożącej* niewypłacalności, nie o aktualnej. Skoro po wyzbyciu
    > się składników majątku stałeś się niewypłacalny, znaczy że przed wyzbycim
    > groziła Ci niewypłacalność w razie wyzbycia się. Który to warunek został
    > zrealizowany.
    No to już jest zwykła dywagacja. Przed wyzbyciem majątku niewypłacalność
    dłużnikowi nie groziła. Wyzbycie się majątku nie oznacza też automatycznie
    niewypłacalności - zobowiązania mogą być pokrywane np. z wynagrodzenia. A
    jeśli jest inaczej, to czy utrata zatrudnienia (i tym samym wynagrodzenia)
    bez własnej winy winna skutkować obciążeniem wierzytelnością pracodawcy?
    Oczywiście po części żartuję, ale przedstawiasz sytuację zapobieżenia
    egzekucji wierzytelności drogą formalnego wyzbycia się możliwych do zajęcia
    dóbr jako niemożliwą do wykonania. A jednak tak się dzieje i to wcale nie
    rzadko. Czy prawnicy osób/firm wykonujących takie numery posiedli wiedzę,
    której Ty nie posiadasz?

    > Jeśli spełni przesłanki i nie będzie przeciwskazań w stylu art. 5 kc
    > (baaardzo rzadkie), to owszem, żądać zamieni się w dostać.
    Jeśli, jeśli...

    > Do kwestii dowodowych specjalnie się nie odnoszę, bo trudno tak
    > generalnie, bez konkretnego kazusu. W wypadku większego majątku -
    > samochód, nieruchomości, przelewy z kont bankowccy - dowodzenie nie
    > powinno być trudne.
    Im większy ma się majątek, tym lepszych ma sie prawników. ;)

    > Nic Ci ona nie daje. Któraś z kolei czynność spowoduje przecież, że
    > staniesz się niewypłacalny/niewypłacalny w większym stopniu.
    Niekoniecznie. Jak napisałem wyżej.

    > Piszesz tym razem o art. 300 kk? Podpadasz pod par. 1.
    Tak, pisałem o art. 300 KK w całości, tak jak Ty się na niego powołałeś
    tyle, że odniosłem się do poszczególnych paragrafów.

    Jotte