  • Data: 2005-02-21 14:04:10
    Temat: Re: Kolejna umowa
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Krzysztof K wrote:
    > Pan X podpisał niedawno umowę z pewną firmą Y, której przedmiotem było
    > wykonanie programu z dziedziny Z.
    > Po podpisaniu umowy, pan X zapoznał się z nią jeszcze raz na spokojnie w
    > domu i jego uwagę zwróciły następujące błędy:
    >
    > a). Umowa na początku zawiera następujące definicje:
    > 1. Y, zwany dalej "Wydawcą Programu"
    > 2. X, zwany dalej "Autorem Programu"
    >
    > W jednym z punktów umowy jest napisane, że:
    > (...)Autor oświadcza, że przez przez rok nie będzie wykonywał prac z
    > dziedziny Z na rzecz innych wydawców(...)
    >
    > Czy w związku z powyższymi definicjami ten punkt umowy mnie nie dotyczy? Bo
> [...]
    przecież u góry jest wyraźnie zdefiniowane kto to jest autor. Pan X.
    Pan X zobowiązał się do napisania programu, dla firmy Y, a ta firma
    zamierza go wydać i sprzedać.
    Pan X za napisanie programu dostanie kasę, ponadto zobowiązał się, że
    przez rok nie napisze podobnego programu z dziedziny Z.
    W przypadku gdyby jednak przyszła mu ochota napisać, to firma X może
    wystąpić o odszkodowanie z tytułu utraconych zysków, bo na przylad
    program się kiepsko z tego powodu sprzedawał i pan X może być grubą kasę
    w plecy.

    > b) Jeden z punktów umowy mówi:
    >
    > "(...)Wydawca Programu nabywa autorskie majątkowe do Programu w momencie
    > jego wykonania(...)"
    >
    > Co to są autorskie majątkowe? Czy tak naprawdę nie nastąpi przeniesienie
    > praw autorskich majątkowych do programu który napisze ?

    No przecież o to w tym punkcie chodzi. Ty zostaniesz autorem programu,
    firma nie może napisać, ze napisał go pan K, ale firma będzie
    właścicielem i może go teraz rozpowszechniać jak jej się żywnie podoba i
    zarobiać na tym ile się da.
    Ty tak naprawdę prawa do tego programu, oprócz nazwiska na nim, masz
    dokładnie takie same, jakbyś kod źródłowy po prostu skasował.

    > c) Szczególy dotyczące programu jaki mam wykonać są określone w umowie jako
    > "Załącznik do Umowy". Ja takiego załącznika w ogóle nie widziałem ani nie
    > podpisywałem.
    No to czym prędzej się o niego doproś, bo w tej chwili to nawet nie
    wiesz co masz napisać.

    > Czy taka umowa jest w ogóle ważna ?

    A dlaczego nie?