  • Data: 2006-01-01 11:27:51
    Temat: Re: Kogo obsłużyć, kogo nie [znowu]
    Od: roburkov <r...@g...ciach.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Robert pisze:

    [..]
    > Nie prowadzę statystyk. Znam kilka wyroków skazujących z sądów na moim
    > terenie, ale co do zasady nie udzielam na grupie informacji, w których
    > posiadanie wchodzę w związku z moją pracą.

    Poslugujesz sie argumentem nieweryfikowalnym, a wiec bezwartosciowym.

    W każdym razie raz na czas
    > się to trafia, przy czym najczęściej kończy się raczej mandatem, niż
    > wyrokiem. Ja w ogóle nie rozumiem, jak można odmiennie te zapisy
    > kodeksu wykroczeń rozumieć.

    Ok, przedstawie swoj tok myslenia. Art. 135 kw powiada o umyslnej odmowie
    sprzedazy towaru. SN juz w tzw. czasach wolnorynkowych wypowiedzial sie, ze
    dotyczy to naruszenia obowiazku z art. 543 k.c, a wiec odmowa sprzedazy
    towaru wystawionego na widok publiczny. Jak widzisz takie sprawy docieraja
    jednak do SN, tyle ze nie poprzez nadzor instancyjny a tylko judykacyjny.
    Uchwala ta byla publikowana w ktoryms z ubieglorocznych biuletynow SN, jesli
    jestes zainteresowany to postaram sie jutro ja znalezc.

    W przypadku art. 138 sprawa jest troche bardziej skomplikowana. Z lektury
    Twoich postow domyslam sie, ze obowiazek, o ktorym mowa, wynika z zasady
    niedyskryminacji czy tak? Zasada ta miałaby obowiazywac wszystkich
    przedsiebiorcow uczestniczacych w obrocie, a skoro tak, to zbedne byloby
    pozostawienie w art. 138 kw slow "jest obowiazany", gdyz obowiazek ten
    dotyczylby wszystkich bez wyjatku.

    Zd. m. wzmianka o obowiazku ma taki sam charakter, jak przed rokiem 89 tyle
    ze znacznie zaweza zastosowanie tego przepisu do sytuacji, w ktorych
    administracyjny obowiazek zawarcia umowy ciazy na przedsiebiorcy z mocy
    ustawy. ZTCMW uchowaly sie jeszcze takie kwiatki w prawie telekomunkacyjnym
    i przewozowym. Przypuszczam, ze podstawa takiego obowiazku moze byc tez
    decyzja prezesa uokik tudziez ministra.

    Jeszcze inna kwestia jest spojrzenie na subsydiarna funkcje prawa
    karnego/wykroczen. Ma wkraczac do akcji, gdy sankcje z pozostalych dziedzin
    prawa okazuja sie niewystarczajace. Pokaz mi wiec, jak prawo cywilne
    sankcjonuje odmowe swiadczenia uslug? Nie ma tu odpowiednika art. 543 k.c.,
    a jedynym przepisem, ktory zd. m. moze wchodzic w gre jest 736 k.c. W
    przypadku zawiadomienia o odmowie wykonania uslugi niedoszlemu zleceniodawcy
    zadne roszczenie nie przysluguje. Wiec nie ma czego chronic. Takie jest moje
    zdanie. Howgh!

    --
    Pozdrowienia,
    roburkov