    From: Stasio Podróżnik <B...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kanary a brak dokumentów
    Date: Fri, 21 May 2004 20:52:31 +0200

    Użytkownik Olo Kwasniak napisał:

    > Podstawą jest Prawo przewozowe, konkretnie Art. 33a. Ktoś tu był łaskaw
    > cytować - w tym wątku.

    Hmmm ... Witam Olo ;) Domniemam , że kanar ;)
    Tak mi się wzięło na podyskutowanie z Tobą ;) z racji tego, że
    ideologicznie jest mi obce kupowanie biletów ...

    Art 33a ustawy o której piszesz mówi, że :"Przewoźnik lub osoba przez
    niego upoważniona, LEGITYMUJĄC się identyfikatorem ........może
    dokonywać kontroli..."

    Hmmm ... Zdaje mi się, że to JA muszę ci umożliwić ci kontrolę moich
    dokumentów poprzez udostępnienie ich ... to na TOBIE (przepraszam,
    jeśli źle zrozumiałem, że jesteś kanarem) spoczywa obowiązek
    wylegitymowania się z dokumentu pewnego ... Nie mi ... Ty możesz
    skontrolować jedynie ... A więc moja odpowiedź : Nie udostępnię ci
    żadnego dokumentu do kontroli ...

    Art 33a/4/1 - "w razie odmowy zapłacenia należności - żądać okazania
    dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości..." - A żądaj sobie
    ... tego ci nie zabronię ... twojego żądania jednak nie spełnię ;)

    Art 33a/4/2 - "... zwrócić się do funkcjonariusza POLICJI ... które
    mają zgodnie z przepisami prawa, uprawnienia do ustalania
    tożsamościosób..."

    I tu przytoczę urywek z ustawy o policji:

    Rozdział 3, Art 15.1/1 - Policjanci wykonując czyności ... mają prawo
    do LEGITYMOWANIA osób w celu ustalania ich tożsamości"

    Ja widzę pewną *drobną* różnicę pomiędzy *Żądaniem* *kanara* (ja np
    zażądam co byś skoczył mi po piwo) o okazanie dokumentu a
    *uprawnieniem* *do* *legitymowania* ...

    I tak ... zatrzymuje mnie kanar w busie dajmy na to ... Ja nie mam
    bilecika ... On żąda dokumentów ... A ja nic ... Kanar straszy policją
    ... Zazwyczaj (nigdy nie spotkałem się z innym zagraniem) prosi mnie
    na zewnątrz ... Wysiadamy ... w pierwszej kolejności próbuje
    wypracować łapówkę, a w drugiej jak nie wyjdzie to wzywa policję ;)

    Żadna ustawa nie mówi, że mam obowiązek czekać z kanarem (sorry,
    spieszę się) i żadna ustawa nie mówi o tym, że kanar może mnie
    zatrzymać ... Jeśli użyje siły sprawa nabierze wesołego obrotu ...

    Art 217. KK par 1 "Kto...w inny sposób narusza jego nietykalność
    cielesną podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
    pozbawienia wolności do roku"

    Więc w najgorszym scenariuszu dla kanara kontrola skończy się
    postępowaniem karnym, dla mnie cywilnym postępowaniem ;)

    Zaznaczam, że mało który przewoźnik wchodzi na drogę sądową w
    ustawowym terminie 1 roku ;)

    A potem już po ptakach ... PRZEDAWNIENIE :)

    Pozdrawiam i zapraszam do dyskusji

    --
    Stasio Podróżnik
    e-mail: http://www.kopernet.eu.org/~promilek/e-mail.jpg